Защо линии на градския транспорт в София, които функционират без лиценз, не могат да бъдат санкционирани от държавата?

Едни от най-редовните линии на градския транспорт в София возят към ромския квартал „Факултета”. Раздрънкани бусове на 30-ина години минават на всеки пет минути през спирките в „Красна поляна” и „Западен парк” и карат пътниците до площада на квартала, известен като „Жабарника”.  

Бусовете не плащат лиценз, не са регистрирани нито като таксита, нито като маршрутни автобуси.   Взимат между 50 стотинки и левче. Не е тайна, нито разкритие, че съществуват и че са незаконни. Но спирането им се оказва невъзможно за държавата.

Причината – тези превозни средства са от категория М1 и не попадат в правомощията за контрол. За тях не се изисква и лиценз. Ако извършват превоз срещу заплащане, трябва да се сезира Икономическа полиция.

Бусовете за „Факултета” са неуловими от законите за автомобилните превози и по-скоро биха попаднали под ударите на Закона за дискриминацията. На подставено лице, етнически българин, беше отказан превоз, защото според шофьора маршрутката  е само за хора от ромската общност.

Оказва се, че и пътниците защитават нелегалната кауза. При проверки обикновено твърдят, че са роднини на водача и се возят безплатно. В такъв случай наказание не може да има.