Продължава проблемът с издаването на задгранични паспорти в страната. Причината е недостатъчният брой бланки, които са нужни за отпечатването на документите.
От днес паспортните служби в столицата работят с ново работно време и при нова организация. Дали това означава край на километричните опашки и по-бързо ли ще подаваме заявления за лични документи? Подробности по темата от Кристина Владимирова:
Новото е, че паспортните служби в столицата вече ще отварят в 6.00 часа сутринта, а не както досега - в 9.00 часа. Другото нововъведение е това, че служител на Районното управление ще раздава номера на гражданите. Раздаването ще става всеки понеделник - тогава се дават номера за дните през цялата седмица. Ето как проработи новата система:
За да си вземеш номер за подаване на лични документи, първо трябва да минеш през добрата стара тетрадка. После идва надеждата, че следващото име, което ще извика полицаят, е твоето...
Хората бързо намериха слабите места на новата организация, защото освен, че се записваш, вече чакаш и за номер.
„Идват хората тук - записват се в 12 през нощта. Идват в 6, за да им дадат номер за след 3 дни, безумие е това”.
Как тогава може да сдобиеш с по-преден номер, ако работиш и не можеш да чакаш целодневно по опашки? Днес Захарина беше 26-ят човек, успял да подаде заявление за лични документи. За изпълнението на тази задача, най-ценната помощ дошла от майка й.
"Майка ми, тъй като е пенсионер човек, намерих й работа - казах й - "ела, в понеделник, вземи". И тя няма какво да прави - идва, виси и сутринта ми звънна в 5 без 15 и вика "Идвай, че вече ще влезнеш", обясни Захарина.
"Снощи дойдох в 7:30 - тетрадката беше налице, записах се. Но трябваше да изчакам да дойде следващият, за да я предам", коментира Гета Велева, майка на Захарина.
От началото на кампанията в паспортната служба на Шесто РПУ се приемат по 200 заявления на ден. Според началника на районното раздаването на номера е по-скоро улеснение на гражданите.
"Надявам се след като по-голямата част от гражданите, на които документите им изтичат или им се налага да бъдат заменени с нови преди изтичането на срока на валидност, да се успокои работата в „Паспортна”. Но това до края на годината едва ли ще се случи", заяви комисар Наташа Николова, началник на Шесто РПУ.
В началото на следващия месец във всяка паспортна служба ще бъдат назначени по още четирима служители. Те ще бъдат на временни договори и ще помагат до тогава, докато не спадне напливът от желаещи да подновят документите си.
Според статистическите данни, през 2000-та година най-много лични документи са издадени през месеците септември, октомври и ноември. 10 години по-късно - валидността на тези документи изтича.
Очаква ни пик от граждани, които трябва да заявят подмяна на документи за самоличност, потвърди и комисар Христо Терзийски от СДВР. Това е и причината за увеличаване на работното време на служителите от всички паспортни служби, а също така и за искането до министъра на вътрешните работи за назначаване на около 40 служители допълнително, които да бъдат разпределени на всички горещи места. Работното време на всички ще бъде от 06.00 часа до 21.00 часа от 1 септември.