Агенция "Митници" отне лиценза на рафинерията "Лукойл Нефтохим". Така тя временно трябва да спре работа и няма право да произвежда и да търгува с горива.

Решението е връчено на дружеството на 26 юли 2011 г. и влиза в сила от тази дата.

В Министерството на финансите вече започна среща между министър Симеон Дянков, директора на "Лукойл България" Валентин Златев и директора на Агенция "Митници" Ваньо Танов.

На влизане в сградата на министерството Дянков каза, че не се притеснява за пазара на горива в страната, защото има лицензирани 420 фирми, които се занимават с тази дейност. Той подчерта, че не трябва да има разлика между малки и големи търговци.

"Нефтохим Бургас" е приведен в авариен режим на работа и преработката на горива е намалена", заяви пред журналисти Валентин Златев. Той потвърди, че рафинерията ще спре напълно работа.

По-рано пред bTV директорът на Агенция "Митници" Ваньо Танов обясни, че законът позволява ако има недовършено производство, то да бъде довършено, но след това работата на рафинерията трябва да се прекъсне. По думите му въпреки че са имали една година време, "Лукойл" не са монтирали задължителните измервателни уреди, които да отчитат точните количества горива, пуснати на пазара.

„Когато изпълнят всички изисквания на закона, трябва да кандидатстват за лиценз отново. Тогава ако са ги изпълнили, ще го получат", заяви Ваньо Танов.

Коментарите

От Българската петролна и газова асоциация коментираха, че ако кризата продължи две-три седмици, няма да има осезаем дефицит на бензин, така че не може да се очаква значително повишаване на цените. Оттам се въздържа от коментар какво ще се случи, ако тази криза продължи по-дълго.

Спекулира се, че "Лукойл" нямат техническа възможност да монтират въпросните уреди за измерване на количеството до края на годината. Не е ясно дали всичките вносители и търговци могат да осигурят внос за по-дълъг период от време.

Икономистът Емил Хърсев коментира пред bTV, че може да се очаква повишение на цените на горивата, след като единствената рафинерия в България е затворена. "Решението означава невъзможност рафинерията да придобива нефт, за да го преработва. Това значи спиране на производството", заяви Емил Хърсев.

"Това е едно велико престараване на администрацията, абсолютно недопустимо за една демократична държава. Нашата администрация се държи като завоевател във вражеска държава", коментира икономистът.

"Отново приветствам усилията на министъра на финансите за прилагане на правила и ред", заяви министър Росен Плевнелиев.

Лидерът на ДСБ Иван Костов коментира пред журналисти в парламента, че започва битка за ограничаване и разбиване на господстващото положение на „Лукойл”. "Започва война. Дали правителството ще я спечели, зависи от неговата политическа воля", заяви Костов.

"Ако битката бъде спечелена, в България ще влезе евтин, конкурентен внос на готови горива, държавата ще получи средствата си от акциз и ДДС и ще може контролира внесеното количество", смята още Костов.

Той отбеляза, че е възможно в началото „Лукойл” да се опита да воюва за цените и тогава Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) ще трябва да наложи тежки санкции. „Лукойл” няма да издържи санкциите”, допълни лидерът на ДСБ.

По думите му действията в момента са изцяло в защита на страната.

"Ние категорични заставаме зад действията на министър Симеон Дянков", заяви Мартин Димитров.

Отнемането на лиценза на данъчни складове на "Лукойл" е добре подготвен театър между правителството и рафинерията, смята лидерът на БСП Сергей Станишев. Пред журналисти той коментира, че са известни "меко казано отличните отношения" между Борисов и Златев. Станишев посочи, че това се прави точно преди плановия ремонт на рафинерията и няма да бъдат нанесени никакви реални щети. Той отбеляза, че когато се знае кога е ремонтът, предварително се произвеждат допълнителни количества. Резултатът от тази драма, която ще заглъхне след ден-два след "тежки" разговори между "Лукойл" и правителството, ще бъде поскъпване на горивата, смята Станишев. Според него действията на Агенция "Митници" са правилни, защото законът трябва да се изпълнява.

Развитието на спора между държавата и "Лукойл"

Преди две седмици шефът на агенция "Митници" Ваньо Танов и финансовият министър Симеон Дянков предупредиха, че рафинерията може да остане без лиценз, което би означавало временно да спре да произвежда и да търгува с горива. Това, според министър Дянков, няма да доведе до криза с горивата.

Още през март от Агенция "Митници" намекваха, че има сериозен ръст на износа на горива от "Лукойл". Това породи съмнения, че част от изнесеното от рафинерията гориво се връща обратно в България, тъй като част от експорта е към офшорни зони и проследяването става много трудно. От началото на годината досега износът на "Лукойл" е скочил с 50 на сто.

През март заради високите цени на бензина и дизела се стигна до остър спор между министър Трайчо Трайков и "Лукойл". Тогава Валентин Златев твърдеше, че също губи от цената на горивата и скъпия петрол, а Трайков му отговори, че "държавата с удоволствие би си изкупила обратно рафинерията". Последва скандал със Златев и остра забележка от страна на премиера Бойко Борисов, който дори каза, че това е последното предупреждение за министър Трайков.

"Лукойл Нефтохим" се оправдават, че за да поставят всички измервателни уреди в нефтения терминал "Росенец", трябва да инвестират 15 милиона долара. Проблемът не са парите, а че част от тръбопроводите в рафинерията са уникални и на тях не могат да се монтират стандартните заводски измервателни контролни уреди. Трябва да се направят специални поръчки и да се преправят инсталациите, което ще отнеме между 6 и 8 месеца. Такива измервателни уреди няма на нефтения терминал в пристанището в Росенец, който държавата преди три месеца даде на концесия на "Лукойл". На този терминал се товарят и разтоварват внесените от Русия нефт и нефтопродукти, а се товарят за износ горива, които държавата подозира, че се връщат обратно.