Автобусът на „Ентуртранс” от София трябваше да пристигне на автогарата в Бургас в 4:30
часа. Но не успя.
Известната до момента информация: 23-годишният автобус е минал на ремонт преди няколко дни, последният му технически преглед е от март.
Собственост е на фирма „Бургас тур 90", но е бил отдаден под наем на друга фирма - "Ентуртранс".
Управител на „Бургас тур 90” е 21-годишният турски гражданин Бурак Саглам. Справка в Търговския регистър показва, че фирмата е регистрирана през февруари миналата година с начален капитал от 10 лева и с предмет на дейност покупка и продажба на стоки.
Тази фирма всъщност няма необходимия лиценз за превозвач
Тя отдавала под наем на фирма "Ентуртранс" общо 6 автобуса, сред които и катастрофиралият тази нощ.
От февруари „Ентуртранс" е в процедура по несъстоятелност, но все още има лиценз за превоз на пътници.
„На практика автобусите, шофьорите, които карат автобусите, са на трудов договор към „Ентуртранс" обясни Калина Тодорова,юрист на „Ентуртранс".
Катастрофиралият автобус е минал технически преглед в пункт в Карнобат, в началото на март.
„За мен отговаря на изискванията, минал е технически преглед, правена му е профилактика в гаража. Имаше проблеми преди седмица, които бяха отстранени", каза Николай Точев, ръководител на централния офис на фирмата-превозвач.
„Миналата седмица - четвъртък, петък, казваха шофьорите, че има тресене, в предницата. Дойде, проверих, проверих долу, никакъв проблем няма", твърди автомонтьорът Кадир Асисой.
Вчера по обяд преди да отпътува за София, автобусът отново е прегледан в гаража на фирмата-наемател.
„Вчера дойде, само спирачките да проверим. Малко обрах от спирачката и тръгна колегата. Другото няма никакъв проблем", каза автомонтьорът.
Единствените официални документи за прегледите, които се извършват тук, са тези тетрадки, в които се отразява само смяната на частите.
За вчерашния преглед няма информация
Шофьорите към фирмата са категорични, че имат достатъчно време за почивка между курсовете.
„Един курс правим, 12 часа почиваме. Обикновено караме 80-95, защото имаме шайби. Специално шефа ни казва, ако караме над 100, защото колата гори повече и шефът ни наказва после", каза Кемал Муса, шофьор.
"Нямаме техника, с която да им мерим умората"
"В момента на тръгването не са изглеждали вероятно уморени. Които са изпращали автобуса, може би ще потвърдят. Не са пили със сигурност", каза Николай Точев - ръководител на централния офис на фирмата-превозвач.
Шофьорът, който е управлявал автобуса, по време на катастрофата - 43-годишният Светослав Димитров, работи във фирмата от 2006 г.
Колегата му - Иван Чакъров на 42 години, който е загинал, е бивш служител на МВР. Работил е като шофьор за кратко миналата година, но напуснал. Постъпил отново в края на март тази година. И двамата имат постоянни трудови договори, показа наша проверка в НОИ.
В момента ДАИ извършва цялостна проверка на фирмата-превозвач
Назначена е и проверка на пункта, в който автобусът е минал преглед. От ДАИ-Бургас коментираха за bTV, че най-вероятно лицензът на „Ентуртранс" ще бъде отнет след като приключи процедурата по несъстоятелност. В момента фирмата извършва четири курса от Бургас до София и обратно, и един до Плевен. По неофициална информация, четири от общо 6-те автобуса са на възрастта на катастрофиралия.
"Ентуртранс" е многократно глобявана от автомобилната инспекция
Най-често актове са налагани за неспазване на маршрутното разписание, което означава, че автобусите нарушават графика за пътуване или използват спирки, които не са по разписание. В момента, освен на банки, „Ентуртранс" дължи 10 000 лева и на фирмата, която стопанисва автогарата. Преди няколко години, за да не плаща такси за гарово обслужване, автобусите на „Ентуртранс" спираха на нелегална автогара, на централната улица „Булаир", за което фирмата също е глобявана.
Друга интересна подробност е, че ръководителят на централния офис на „Ентуртранс" Николай Точев е бивш изпълнителен директор на Автомобилна администрация, както и началник на ДАИ-Бургас до миналата година. Във фирмата-превозвач работи от няколко месеца.
Застрахователната компания, в която катастрофиралият автобус има сключена гражданска отговорност, е готова възможно най-бързо да започне изплащането на обезщетения.
Полицата на автобуса е изрядна
и няма причина компенсациите на пострадалите и на роднините на загиналите да не бъдат изплатени, съобщиха от Лев Инс. Максималният лимит на отговорност на застрахователя е пет милиона лева и дружеството е готово да го поеме.
Задължителната застраховка за злополука на местата, която правят превозвачите обаче, не е в Лев Инс, а в друга компания, от която пострадалите могат да получат до 50 хиляди лева.
