Недоволството сред железничарите беше породено от подписаното споразумение за заем от Световната банка, което предвижда минимум 30 на сто намаление на разходите за персонал. Така според сегашния план за преструктуриране на железниците, близо 6000 души ще бъдат съкратени следващите четири години.
Синдикатите са твърдо против съкращенията
Настояват и правителството да гарантира инвестиции в железниците. След двучасово съвещание на синдикални структури беше обявено, че ще има стачка, каквато не е имало от десетилетия. Страната ще бъде парализирана.
„Последната стачка е била през 1919 г., говорим за истинска стачка. Имаше друго предложение, което даваше възможност да се започне стачката преди празниците. Но отново разум и толерантност към обществото, заради празниците”, обясни Пламен Димитров, КНСБ.
Планът за преструктуриране на БДЖ предвижда служителите да бъдат съкратени на четири етапа - по 1000 души тази и следващата година и по 400 през 2013 и 2014 г. Синдикатите обаче искат да си отиват по максимум 400 души на година. Според транспортния министър, потърпевши служители от съкращенията няма да има.
„Намаление на състава, да не казвам съкращение, защото това намаление на състава означава пенсиониране, без да бъдат назначавани хора. От естественото текучество ще се възползваме също, без да бъдат взимани външни хора. Така че това намаление не е равносилно на съкращение”, увери транспортният министър Александър Цветков.
Докато страните се договорят, пътниците остават потърпевши
Железничарите искат също гаранции, че ще бъдат инвестирани достатъчно пари в железниците, за да се подобри качеството на услугата.
„Когато няма пари, няма и безопасност. Знаете колко е плачевно състоянието на железниците. Което значи, че ако няма пари, ще има катастрофи и жертви. Това за съжаление никой не го мисли”, отбеляза Розен Зарков от Федерацията на транспортните работници.
Синдикатите поискаха премиерът, подобно на магистрала „Люлин”, да контролира железниците поне веднъж месечно.
От изказването на министър Цветков стана ясно, че правителството не възнамерява да отстъпи от съкращенията и че те няма да имат лоши последствия за служителите, но ще са добре за модернизацията на железниците.
„От заема няма да има модернизация, защото той ще е единствено за покриване на стари задължения, Ако някой смята, че може да съкращава по 100 човека на година по естествен начин, това няма как да стане”, каза bTV Новините един от синдикалните лидери в железниците - Петър Бунев. По думите му подобряването на състоянието на железниците става само с инвестиции.