Пътната агенция и полицията се скараха по въпроса за вдигане скоростта по магистралите. Да се движим със скорост до 140 километра в час, но само в определени отсечки - това е компромисният вариант, според КАТ.

Институциите не могат да се разберат за вдигането на скоростта. Според Пътната агенция и в момента 85% от шофьорите карат с около 150 километра в час по магистралите. Изчислението им е, че с 10 километра в час отгоре ще се пести около 10% от времето нужно за придвижване от точка до точка. Анализите им показват още, че и разходът на гориво почти не се променял. От КАТ обаче контрират, че колкото по-висока е скоростта, толкова по-голяма е опасността от катастрофи.

Екипът на bTV потърси и още един ъгъл в спора, като направи специален експеримент. Провериха колко голямо е значението на 10 километра в час. Заедно с автомобилния състезател Румен Дунев отидоха до караулката на София в посока магистрала "Тракия". До Вакарел той кара със 130 км/ч, а на връщане със 140 км/ч.  

Пристигат на разклона за Вакарел. Изминатите километри са 22 за време от 11:40 минути, със среден разход на гориво 12,7 литра. В обратната посока наклонът на пътя е в полза на шофьора, затова разходът на гориво излиза дори по-малък, а времето, за което е взето разстоянието е 10:45 минути. Експериментът потвърждава част от тезите на Пътната агенция. Според тях 10 километра в час над допустимите сега ще облекчат трафика, главно до морето.

"По този начин ще съкратим времето, за което пътуващите стигат до там. Ще направим магистралите по привлекателни, т.е. ще концентрираме трафика, който в момента се провежда по останалите пътища върху автомагистралите", обясни Лазар Лазаров от Агенция "Пътна инфраструктура".

От КАТ обаче са категорични, че състоянието на пътищата ни не позволява вдигане на скоростта. Затова искат предварителен анализ къде изобщо инфраструктурата ни е подходяща за високи скорости.

"Нашето предложение е тези отсечки, които могат да позволят такава скорост да бъдат маркирани с пътни знаци и не е необходимо затова да се променя законът", коментира Алекси Стратиев от "Охранителна полиция" към МВР.   

И все пак магистралите остават най-безопасните пътища у нас - за година при инциденти там загиват около 30-40 души. Като изключим Германия, където се кара без ограничения на магистралите, справката показва, че само в България се говори за повишаване на скоростта. В повечето страни от Европа като Испания, Белгия, съседните Сърбия и Македония, позволените километри в час са до 120. Скорост до 130 километра в час се позволява в Австрия, Франция, Италия, Румъния и Турция.