Положителна тенденция в борбата срещу войната по пътищата. Тази година в столицата не е загинало нито едно дете. Пътната полиция обаче отчете 54 възрастни жертви като за същия период на миналата година е имало 26 загинали повече. Столичният КАТ отчита 3000 по-малко посетени произшествия, което се обяснява и с двустранните протоколи.

Тази година пътната полиция се похвали, че събира с 40% повече глоби в София нарушителите са подпомогнали републиканския бюджет с 5 млн. лв. от актове.

Как ще се отрази на приходите увеличаването скоростта на магистралите?

Предложението на строителното министерство за увеличаването на разрешената скорост не е придружено с мотиви. Пътната полиция още няма официална позиция, но изглежда има съмнения. Наложило се е премиерът се обади на вътрешния министър, за да го убеди, че 140 километра в час е една прилична скорост.

„Нека да си кажем истината: кой кара на магистралата със 120 км? Просто новите автомобили не могат да отидат да 5-6 скорост на тази магистрала и стоят катаджии и ги глобяват”, каза премиерът Бойко Борисов.

Липсата на аргументи от вносителя остави отворен въпроса дали се очаква шофирането с по-висока средна скорост да увеличи изхвърляни вредните газове.

Или пък дали ще намали броят на рисковите изпреварвания. Ако въведе по-високото ограничение, България ще е една от първите в Европа.

„Действително в повечето страни 130 километра е скоростта, но има страни и без ограничение - така че няма нищо да се случи лошо, а и в някои отношения ще облекчим движението по този начин”, каза Георги Янакиев, Съюз на автомобилистите.

Междувременно полицаите планират от догодина да започнат да измерват на магистралите не само моментна, но и средна скорост.

„Защото знаете, че българинът където знае, че има позиционирани камери той винаги минава много внимателно лекичко, за да не попадне в полезрението на камерата. Но след това скоростта рязко се увеличава”, коментира вътрешният министър Цветан Цветанов.

Кабинетът ще гласува и ново законова дефиниция що е това "скоростен път"

В България има идея за 8 такива участъка с по две ленти в посока и ограничение на скоростта до 120 километра в час.

Скоростният път се отличава от магистралата единствено с липсата на аварийна лента. Затова е с 20 процента по-евтин за строеж. За догодина обаче е предвиден стартът само на скоростния път София-Калотина.

Междувременно специална машина вече е заснела 80 на сто от дупките по родните шосета.

„Само че от сега нали резултатите, които получават колегите са такива, че бюджетът, който ще трябва на година отиваме на около 1 милиард”, каза инж. Лазар Лазаров, Пътна агенция.

Увеличение на парите за пътища за догодина не е предвидено

Друго важно предложение на строителното министерство е да се премахнат билбордовете от всички магистрали. Това предложение и идеята за увеличаването на ограничението по магистралите ще предизвикат горещи дебати в правителството и когато предложението стигне до депутатите.