
За да разберем най-точно чия е отговорността за почистването на пътищата трябва да погледнем кой ги стопанисва.
Магистралите са собственост на държавния Фонд "Републиканска пътна инфраструктура". Той отговаря и за пътищата от 1-ва, 2-ра и 3-та категория. В случай, че Фондът не си свърши работата, отговорност може да му търси само Управителният съвет, в който обаче прерогативи имат не един, а цели трима министри- на финансите, на транспорта, и на регионалното развитие.
Общинските пътища обаче са отговорност на кметовете. Тях пък може да ги контролира само областният управител, който пък се избира от Министерския съвет.
По време на кризата всички тези институции усърдно си прехвърляха отговорностите. Кметовете казват, че имат ангажимент само вътре в населените места.
"Републиканска пътна инфраструктура" пък твърдят, че има пътища, които се водят общински, макар и да са извън населените места. В крайна сметка и двете институции прехвърлят топката към "Гражданска защита" с аргумента, че ситуацията е кризисна.
От "Гражданска защита" са категорични, че са си свършили работата безупречно и в дните между 2 и 5 януари и са помогнали на над 6500 души. От Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" отказаха коментар и обясниха, че ще дадат пресконференция по темата.
И в крайна сметка ако приемем теоретично, че всички отговорни институции са си свършили работата, остава да има чисто технологична грешка.
Очевидно, технологията е пределно ясна и точна. Но отговорността е колективна. И очевидно, в този случай води до колективна безотговорност.
Потърсихме за интервю по темата ресорният вицепремиер Емел Етем, която от днес е на работа, след края на законния си отпуск. От пресцентъра отказаха с мотива, че министър Етем ще говори по темата утре, в предаването "Тази Сутрин" на bTV.
Малко по-късно участието и в предаването също беше отказано. Междувременно БЗНС-Народен съюз и русенската организация на Демократи за Силна България, вече поискаха оставката на Емел Етем, заради кризисната зимна ситуация.