Германският учен се е заел с тежката задача да направи България производител на автомобили.

Проф. Харолд Лешке е германски автомобилен дизайнер с над 30-годишен стаж в автомобилния гигант Мерцедес. Експертът е участвал в създаването на едни от най-известните автомобили в наши дни.

Проф. Харолд Лешке: "Вижън Ей беше прототип, от който се роди А класата на Мерцедес. Вижън Ей е наистина важна кола...А-класата е много важен проект за Мерцедес, защото ние трябваше да докажем, че сме способни да произвеждаме малка кола, или Майбахът.

Идеята беше да направим кола, която е класа над Мерцедеса. Майбахът е кола с големи традиции. Този концептуален модел го създадохме за едно изложение в Токио през 1997. След няколко години тази кола започна да се произвежда, а 30 от тях днес се движат по пътищата на България".

- Значи имате пръст в този прочут Майбах?

Проф. Харолд Лешке: "Да, доста участие имам в него. Но не само аз. Това е екипна работа".

Дизайнерът, участвал в сътворението на не един и два модела на Мерцедес днес работи в Сливен. Проф. Лешке е човекът благодарение, на който е създаден историческия прототип на първата българска кола, с уникален български дизайн - Юнивърс.

Проф. Харолд Лешке: "Юнивърс е проект за най-евтина кола, в който някога съм участвал. Да направиш кола в сегмента 8 хиляди евро и да направиш така, че тя да изглежда добре е голямо предизвикателство".

Създаването на Юнивърс е проект, който се реализира от студенти в Техническия университет в София и филиала му в Сливен. Същинската част от построяването на колата става в създаденото специално за случая първо студио за автомобилен дизайн в България. То се намира в старо хале в Техническия университет в Сливен.

Проф. Харолд Лешке: "Тук се вижда развитието на проекта. Как започнахме? Започнахме тук, преди 2 години. Първо със суровия материал, после със шлайф машината. Това е първата стъпка - до тук колата изглеждаше по различно, но студентите промениха доста неща. Това беше доста интересен момент, защото студентите успяха да разберат как се променя и оптимизира визията върху макет в размер.

А това е първата скица 1:1 - когато имаш възможност да придобиеш впечатление колко голяма е колата. Дизайнерският процес е същият като навсякъде. Ето, ако я видиш на улицата, изглежда като истинска хубава кола. Направена е тук, в България!”

Според проф. Лешке построяването на завод за серийно производство на автомобили в България е мечта, но не и мираж.