
Българският лекарски съюз категорично не е съгласен със средствата, които изплаща Здравната каса за повечето дейности. От своя страна, Здравната каса раздава това, което е заделил парламентът.
Д-р Андрей Кехайов: "Трябва да дадат ясно обяснение на обществото кой ще извърши доплащането на дейностите, които не могат да бъдат извършени на тази цена. Пример: преглед и лечение при ортопед в един ортопедичен кабинет - касата заплаща 12.50 лв.. Само гипсовъчният материал не може да бъде осигурен за тази цена. Извършването на дейности под определена цена крие опасност за пациентите".
Д-р Емил Райнов: "Бюджетът - добър или лош - е този, който българският парламент е гласувал".
Един от възможните варианти за протест на лекарите е т.нар. японска стачка. Като работят по правилата, докторите целят да докажат колко нефункционални са те. Според браншовиците, ако се спазва буквата на закона, на протест ще се вдигнат и пациентите.
Д-р Андрей Кехайов: "Един преглед, например, да бъде извършен за 20 минути и съответно всички условия да бъдат, както са необходими - ако всичко това се случи, ще се оформят дълги листи на чакащи".
Д-р Емил Райнов: "А нима тук е имало колеги, които не са спазвали нормативните уредби и поставили под въпрос своя морал, няма такова нещо."
До кога ще продължи този спор и как ще се намесят в разрешаването му политиците - все още не е ясно.
Междувременно, Здравната каса гарантира през следващата година по-голям достъп на гражданите до специалисти, като увеличи направленията с 800 хиляди.
За да намалеят нерегламентираните плащания в болниците, Касата ще изисква от пациента декларация, че не е плащал нищо, което му се полага като здравноосигурен.
Според министъра на здравеопазването Радослав Гайдарски, искането на лекарското съсловие за още по-голям бюджет за здравеопазване е неизпълнимо и абсурдно.
В предаването "Тази сутрин" на bTV министърът обобщи, че догодина бюджетът на Здравната каса е почти удвоен. Гайдарски коментира и проблема с недостигащите талони - направления за прегледи при специалист.
Министър Радослав Гайдарски: "Това искане е абсурдно. След като успяхме да извоюваме, от 200 на 400 ни скочиха парите, след това да искаш 700. Откъде да ги вземе държавата? Миналата година например в Касата бяха дадени общо 215 милиона - 108 милиона бяха дадени за Министерството на здравеопазването, 107 за Касата. Тази година само Касата държавата я финансира с нови 206 милиона.
За хроничните заболявания имат право лекарите, когато не достигат талоните, да изискват нови количества талони. Имайте предвид, че Касата даде тази година един милион талона повече. Един милион. Мисля, че това е едно доста голямо количество”.
Въпреки уверенията на министъра на здравеопазването, криза с направленията за прегледи при специалист има в цялата страна. Няколко села до Луковит протестираха в ефира на bTV тази сутрин срещу наложените от Здравната каса лимити на талоните, които могат да издават личните лекари за преглед при специалист.
Хората от селата подкрепиха своя личен лекар, санкциониран от регионалната Здравна каса за това, че им издал талони за преглед над определения лимит.
- "Аз съм диабетик, трябват ми талони за очен лекар, за хирург, за това - онова. Какво да правя?"
- "Как може касата да ни казва колко пъти да боледуваме и от какво да не боледуваме, да ни ограничава правото да се преглеждаме и да си пазим здравето".
- Вие защо превишавате лимитите на Здравната каса?
Д-р Михаил Николов: "Вижте, аз не съм кебапчия, за да викна на селото, че кебапчетата са се свършили и нямам повече. Аз съм лекар, те имат нужда и необходимост да бъдат пратени при специалист. Такава е ситуацията. Аз лесно ще платя, но мога да напусна както направиха други колеги”.
Радослав Гайдарски, министър на здравеопазването: "Познавам го добре д-р Николов. Той защо не е обявил пред Здравната каса, че талоните са свършили и му трябват още. Трябвало е да се обърне към НЗОК.
Те хората имат право да искат още талони. Имайте предвид, че касата е дала над един милион - над един милион талона отгоре за 2007 спрямо 2006 година. Не знам как се получава това отгоре”.
Не само в малките населени места, каквото е Румянцево, има проблем с направленията. В цялата страна в момента пациентите няма как да отидат на преглед при специалист. Вижте историята на една млада жена, която се наложи да си плати за преглед в частен кабинет, въпреки че касата би трябвало да покрива прегледа й.
След раждането откриват на Гергана Димитрова гинекологичен проблем. Лекарят я предупреждава, че през декември тя задължително трябва да си направи контролно изследване, за да знае как да продължи лечението. На вратата на личния си лекар обаче Гергана открива бележка, че направления няма.
Гергана Димитрова, пациент: "Личната ми лекарка каза, че няма направления, защото лимитът на здравната каса бил приключил и през декември месец няма да мога да получа консултация със специалист. Ако не ми е спешно, да дойда през януари месец, когато ще има вече направления”.
- Спешно ли ви беше?
Гергана Димитрова, пациент: "Да, спешно ми беше и неотложно. Защото, колкото повече се бавим, толкова повече резултатите ми ще бъдат лоши”.
За да не рискува, Гергана си плаща прегледа като частен пациент.
"И се чудя защо си плащам здравни осигуровки при положение, че не мога да получа необходимата здравна помощ”.
Направленията са свършили в цялата страна. През декември ситуацията е най-критична, защото през този месец джи пи-тата нямат право да компенсират с талони от следващите месеци. Иначе следва глоба - по 22 лева на преглед, които те плащат от джоба си.
Направленията са толкова малко, че излиза, че на всеки три месеца едва всеки пети пациент има право да получава усложнения, за да могат личните лекари да се вместват в лимитите на здравната каса.
Д-р Мая Александрова, личен лекар: "Значи ти се превръщаш в артист, за да убедиш пациента си, че трябва да изчака или че трябва да мине по пътя, по който ти му предлагаш, или че се налага да се доплати някаква сума”.
- А ако не може пациентът да чака? Ако състоянието му не е такова?
Д-р Мая Александрова: "Ами, има възможност да бъде изпратен на консултация с направление номер 7 в болница”. Имаме възможност да уговаряме преглед, належащ, с нашите колеги и след това да се издължаваме”.
Според личните лекари е излишно пациентите да минават винаги през техните кабинети, за да стигнат до специалист. Ако например някой има проблем с очите единственото, което прави е опашка пред кабинета на личния си лекар, защото той не може да извърши специализирания преглед.
Но пациентът трябва да изчака направлението си. Още по-куриозен е примерът на човек, който си е счупил очилата и има нужда от предписание за диоптри, което отново не може да направи джи пи то. Подобни са случаите на хора със счупени крайници, за които е ясно, че им е нужен травматолог.
