
Общото потребление на напитки за полугодието e 717 млн. литра и е с 96 млн. литра повече от същия период на миналата година.
Според председателя на Асоциацията Милчо Бошев, заради горещините през летния сезон ръстът за следващото тримесечие ще бъде още по-голям, но все още няма обобщени данни.
Потреблението на бутилирани води се е повишило с 14% - с 38 млн. литра. Консумацията на натуралните минерални води е увеличена с 13%. За първото полугодие българският потребител е изпил 306 млн. литра бутилирани води.
Цените на водата в сравнение със същия период на миналата година са завишени от 7 до 14% за различните разфасовки, което е в резултат на увеличените цени на транспортните разходи, електроенергията и опаковките.
"Изненадата" на годината
са високите продажби на газирани напитки, увеличението при които е с 18%, съобщиха от асоциацията. Изпити са близо 44 млн. литра напитки в повече от миналата година. Търсенето на напитките тип "кола" е нараснало с 19%, а на напитките "лайт" - със 17%.
Увеличението на продажбите в по-големи разфасовки е основната причина цените на газираните напитки да се запазят на нивото от предходната година. При негазираните напитки - с ниско плодово съдържание, пуншове, разтворими и разреждащи се, потреблението за първото полугодие е нараснало с 13%.
Повишено е търсенето на натурални плодови сокове и нектари с 11 на сто. Това е с близо 3 млн. литра повече от предходната година и е формирано основно от продукти произведени в България. Увеличава се предлагането на продукти в стъклени опаковки за еднократна и многократна употреба.
В групите на напитките "студен чай" и "енергийни и спортни" ръстът за полугодието е съответно 26% и 43%. Все по-голям става делът на продукти от двете групи напитки, произведени в България, цените на които са далеч по-атрактивни от тези на вносните аналози.
Резултатите от потреблението на безалкохолни напитки през първото полугодие дават основания да се направи оптимистична прогноза за 2007 г. Очакването е потреблението на глава от населението да скочи от 184 литра през 2006 г. на 210 литра в края на 2007 г., или с 12%, прогнозират от Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България.
Засилващият се натиск от страна на обществото и контролните органи, все по-нарастващата информираност на потребителите и убедеността на собствениците на по-малки фирми в невъзможността да покрият изискванията за безопасност на храните са в основата на причините броят на обектите, произвеждащи безалкохолни напитки непрекъснато да намалява. Само за последното тримесечие техният брой от 440 е спаднал на 320.
(По БТА)