Националната стачка в БДЖ започва на 24 ноември. Стачката ще бъде безсрочна - по осем часа на ден, седем дни в седмицата. До постигане на ново споразумение с ръководството на БДЖ, заканват се синдикатите. Влаковете ще спират от 8:00 до 16:00 ч.

Блокирани ще бъдат както пътническите, така и товарните превози

Според председателя на Синдиката на железничарите към КНСБ Петър Бунев, 90 % от предвидените за съкращения 2 хиляди души са ангажирани с безопасността на влаковете. Той беше категоричен, че предприетите мерки за реформа няма да заработят. Затова единственият изход е стачка. Синдикатите започват ефективни протести в отговор на планираните съкращения. Напълно блокирани ще бъдат пътническите и товарните превози.

"Стачката е средство, продължаваме да сме отворени за преговори, но за истински преговори", каза Петър Бунев - председател на синдиката на желзеничарите към КНСБ.

Вече са изготвени списъците за масовите съкращения на 2 хиляди души от железниците. Нашият екип също стигна до тях. Въпреки уверенията, че те засягат само администрацията, се оказва, че сред освободените ще има и специалисти и техници. Само в София пред съкращения са близо 470 човека.  

От столичното депо в „Надежда” ще си тръгнат близо 60 човека, всичките ангажирани с безопасността на пътническите влакове. В рисковата група попада и Иван. Самотен родител, който повече от 30 години работи като шлосер в железниците. Казва, че остава без алтернатива.

Целият колектив е готов за безсрочна стачка

А от ръководството на компанията виждат само един път. Владимир Владимиров - председател на Съвета на директорите на БДЖ, обаче е категоричен, че ръководството няма „да се стресне”.

„Правим всичко по силите ни, за да спасим не само пътнически и товарни превози, а цялото БДЖ. Алтернативата на това, което правим, е фалит, а при фалит спират и пътническите и товарните превози и си отиват всички 13 хиляди човека”, категоричен бе Владимиров.

2 хиляди души на улицата или фалит- има ли друг изход?

Алтернатива на реформите няма, виждаме, че отлагането им вече две десетилетия доведе до това БДЖ да загуби голяма част от пазарния си дял, коментира в ефира на bTV Новините икономистът Георги Ангелов.  Той посочи, че приходите са много по-малко от разходите – само за 6 месеца има 100 милиона лева дефицит, или 300% загуба. По думите на Ангелов скоро кредиторите може да си вземат вагоните и мотрисите и БДЖ да остане без подвижен състав.

Според него това е първата крачка на реформата, трябва да има и следващи – приватизация на товарните превози, освобождаване от ненужни активи, подобряване на качеството на услугата и повече приходи. Ангелов каза, че държавата като собственик очевидно не се справя добре и реформата е начин това да се промени. Според него е по-добре реформата да се извърши сега, отколкото да се стигне до варианта „Кремиковци”

И още един протест в проект

В стачна готовност са синдикатите в МВР. Полицаите са недоволни от решението на правителството да увеличи осигурителния стаж на служителите с две години - от 25 на 27 години. Насрочена дата за ефективни протести, все още няма.