Има държави, които отчитат и 100% усвоени средства от еврофондовете, но това е екзотично изключение. Една такава държава е от Източна Европа, от първите десет в ЕС, посочи министърът.
До момента договорени с ЕС са 35% от еврофинансирането, предназначено за България, а са разплатени 8% при 0.98% към края на юли 2009 г., когато кабинетът встъпи в длъжност.
Процентът сам по себе си не може да носи радост на никого, каза министърът и допълни, че очаква като конкретен резултат нови железни пътища и магистрали, пречиствателни станции, съоръжения за третиране на отпадъците, детски и социални институции, професионална квалификация за хората.
Работим скромен екип в Министерски съвет – четири дирекции, в рамките на 60 души сме. По отношение на ОП "Транспорт” Дончев коментира, че със средствата по тази оперативна програма се строи АМ "Тракия”, строят се участъци от софийското метро, в началото на следващата година с тези средства трябва да стартира строителството на още две магистрали, допълни той.
Парите, които ще ни даде Швейцария - това е принос на Швейцария към кохезионната политика на ЕС, заяви Дончев. Първите десет присъединили се страни към ЕС са ползвали швейцарска помощ. Към момента чужди експерти също работят по много от проектите по оперативните програми, уточни Дончев.
Когато става дума за набиране на хора, експерти, екип по оперативните програми, те се избират с конкурс. Предпочитам да платим добре на един човек, който добре си върши работата, важното е проектите да се завършват в срок. Десет от най-скъпите проекти са с чужди експерти, заяви Дончев. Политическият дебат трябва да се отличава с някакъв вид конструктивност, да носи нови тези и идеи, каза още министърът.