При предложената актуализация на бюджета се запазва отношението между преки и косвени данъци, като в същото време предлагаме увеличаване с 800 млн. лева на средствата за социални плащания и подкрепа на икономиката за сметка с намалена държавна администрация. Това каза вицепремиерът и министър на финансите Симеон Дянков при представянето на промените в Закона за държавния бюджет.
Той посочи, че в края на годината се очаква ръст на икономиката с един процент, като дефицитът ще се запази в рамките на 3 до 3,8% на начислена основа. Дянков поясни, че основните цели на фискалната политика се запазват, а един от основните мотиви за актуализацията е свързан с продължаващия спад във вътрешното търсене.
Той допълни, че още миналия декември са предвидили, че могат да се променят бюджетни параметри в резултат на редица фактори, затова са заложили актуализация на бюджета в средата на годината. Надявахме се на подобрение във фискалната перспектива, но това не се случи, допълни той. Влошената ситуация в Гърция и някой други страни в Европа внася допълнителна несигурност.
Сред основните мотиви за предложената актуализация е продължаващият спад във вътрешното търсене, въпреки ревизираните прогнози от ръст в икономиката от един процент, посочи Дянков. Предвиденият растеж е следствие основно на повишения принос на нетния износ в растежа на брутния вътрешен продукт. Вследствие на тези процеси се очаква по-песимистично развитие на приходите, посочи финансовият министър.
Изготвените оценки за изпълнение на консолидираните параметри по приходите за 2010 г. очертават неизпълнение в размер на около два млрд. лева или 2,9 процента от прогнозирания БВП.
Направените промени са обвързани с предприети мерки за оптимизиране и реформиране на бюджетни структури, като спестяванията са в размер на 900 млн. лева. Мерките са насочени към ограничаване на нелихвените разходи на държавните органи с до 20%, при прилагане на диференциран подход, като са запазени без промяна разходите по някои бюджетни структури, каза Дянков. Предвидено е ограничаване на субсидията от държавния бюджет за политическите партии с 15%.
По думите му, със законопроекта се гарантира спазването на социалните отговорности на държавата към най-бедните, предвидено е запазване на индивидуалните размери на работните заплати на заетите в бюджетния сектор и запазване на равнището на пенсиите. Предвижда се осигуряване на допълнителни разходи по бюджета на НЗОК в размер на 220 млн. лева за сметка на преходния остатък.
Предложената промяна на минималния размер на фискалния резерв от 6,3 млрд. лв. на 4,5 млрд. лв. не следва да се разглежда като заложена цел за размера на показателя в края на годината, посочи още финансовият министър. Според него при определянето на минималния размер се цели да се осигури гъвкавост при бюджетното изпълнение. Финансирането чрез фискалния резерв до определени граници няма да окаже съществено влияние върху стабилността на валутния борд, тъй като при новите параметри, заложени в настоящия бюджет, резервът запазва нивата си от 2007 г., каза вицепремиерът.
Като превантивна мярка на източници за финансиране, освен средства от фискалния резерв, е заложена и опцията за допълнително емитиране на държавни ценни книжа в размер до 2 млрд. лева, посочи той. По думите му максималният размер на новия държавен дълг, който може да бъде поет, е увеличен до 3,5 млрд. лева.