Миналата година по река Дунав няколко пъти се появиха нефтени петна. Най-мащабното замърсяване беше на 2 октомври. Тогава нефтеното петно беше дълго 300 метра и широко 50 метра. То премина през цялото продължение на Дунава и дори застраши АЕЦ “Козлудуй”. Трансграничното замърсяване беше последица от авария в сръбската рафинерия в Прахово. До аварията се е стигнало, след като от складовете на рафинерията аварийно е изпуснато неустановено количество мазут.

Експертите оцениха щетите от замърсяването през октомври на стойност милион и половина лева. На среща на Дунавските страни във Виена през декември миналата година България поиска от Сърбия обезщетение. За момента няма механизъм, който да задължава държава замърсител да плати обезщетение на потърпевша страна.

Миналогодишните трансгранични замърсявания на Дунав показаха, че няма работещ информационен обмен между държавите от Дунавската конвенция.

Американският вестник "Крисчън сайънс монитър" помества материал по повод доклада на Световния фонд за дивата природа. В него се твърди, че Дунав е една от 10-те най-застрашени реки в света. Авторът на статията Колин Удуърд отбелязва, че най-големият плавателен път в Европа вече е мътен и кафяв, далеч от онази река, която преди 140 години е вдъхновила Йохан Щраус да напише своя прочут валс "На синия Дунав". Авторът отбелязва, че решаването на проблемите е усложнено от факта, че басейнът на Дунав е поделен между 19 държави. Той обаче набляга на извода в доклада, че Дунав е една от онези реки, които все още могат да бъдат спасени с подходящи мерки.