България е позната дестинация за християни и мюсюлмани. Но поклонничеството все още е малък пазар. Туризмът се е зародил първоначално именно чрез поклоннически пътувания. И до днес това е основна част от бизнеса.
От бранша обясняват, че България е традиционна дестинация с около 160 манастира. Най-посещаваните места са Рилският, Троянският, Бачковският манастир, Кръстова гора, Арбанаси.
„Общо взето в България годишно 3 милиона и 800 хиляди по някаква причина пътуват с цел поклоннически туризъм. Приходи те генерират около 3,5% от целия оборот в туризма”, каза Румен Драганов, Център за анализи в туризма.
За сравнение - приходите от този вид туризъм в Италия например са 3 милиарда евро годишно. Израел печели дори повече с посещаемост от 12 милиона поклонници. Държавата обаче заделя и близо 220 милиона долара за реклама на дестинациите си. Но само религията ли кара милиони по света да се тълпят пред икони и мощи?
„Хората, които обикалят по манастири, поне тези, които съм срещал аз като етнограф, или са болни и разчитат на чудо, или са хора, които смятат че това е част от националното културно наследство и настояват да видят това място, или са хора, които търсят духовност в един или друг смисъл”, каза културният антрополог Харалан Александров.
За бизнеса обаче тези хора са просто клиенти. А надеждите са, че увеличението на туристите в Созопол ще се усети основно извън летния сезон. Очакват се освен българи и много чужденци. И разчитат, че поклонниците са постоянни във вярата или нуждата, които ги води по светите места.