
Работодатели и техните счетоводители са на мнение, че новата система е тромава. Вместо да получават болничните обезщетения от работодателя в същия месец, служителите ще трябва да ги чакат от НОИ - до 30 дни след това.
Задължение на работодателя е да провери правилно ли е издаден всеки един болничен лист. Ако не, трябва да го върне на личния лекар, който да го поправи. Но дали лекарите ще могат да преправят стари болнични листове е под въпрос.
От друга страна, ако служителят изчисли колко ще му струва разкриването и подържането на банкова сметка, може да реши, че му е по-изгодно да не взима болнични. Тежката процедура по обезщетяването на болничните може да откаже доста хора от ползването им.
Управителят на Националния осигурителен институт Йордан Христосков отрече да има хаос в новата система за изплащане на болничните листове.
В предаването “Бизнесът” на bTV Христосков уточни, че броят на документите, които се изискват сега, е с два повече, отколкото преди Нова година.
Относно опасенията, че плащанията се бавят, Христосков каза, че се търси начин за преодоляване на проблема: “Максималният срок е до 1 месец. Аз съм дал нареждане и по време на обучението на нашите служители сме ги инструктирали, когато се касае за болничен лист с по-дълга продължителност, той да бъде обработен възможно най-бързо и по възможност още при първото плащане, което е следващата седмица, хората да си получат парите”.