Автопревозвачите нямат притеснения за задаващата се стачка. Казват, че са подготвени. По техни данни на 24 ноември може да се наложи да поемат два пъти повече пътници. До сега обаче те използват едва около 30% от ресурса си. Подготвени са и допълнителни автобуси, които са част от така наречения оперативен резерв - между 10 и 15% от автопарка на съответния превозвач.
Превозвачите очакват известно напрежение по най-натоварените жп линии. Вече са разпределили допълнителен ресурс по линиите Пловдив - Асеновград и София - Перник. Създадена е и специална организация.
„При необходимост от извънредна ситуация или допълнителен пътникопоток, съответната фирма, която се нуждае от допълнителен автобус, се свързва с Националния координационен център, който, ако е в София - с регионалния отговорник за София, ако е някоя друга от областите на България - със съответния отговорник се свързва, така че в рамките на не повече от 30 минути да бъде осигурен автобус, който да генерира необходимостта от превоз. В тази връзка, това упражнение се прави вече многократно по празниците, когато има непредвидим пътникопоток”, обясни Ивайло Константинов от Националното сдружение на автопревозвачите
Оказва се, че нито БДЖ, нито синдикатите, нито автобусните превозвачи знаят дали ще има селища, които ще останат блокирани, тъй като единственият транспорт до тях е железопътният.
Екатерина Димитрова живее в пловдивското село Крумово. Селото й ще остане откъснато от света, защото до Пловдив се стига само с влак. Минават на всеки час, но автобуси няма.
„Освен пеша да ходя. Значи в 21 век ние се връщаме, когато трябва да се спасяваме поединично. Ето сега отивам лекарства да купя на баща ми, защото той е със 100 лева пенсия и трябва да се търси по-евтиното”, обяснява жената.
Влакът не само е по-евтин от придвижването с кола, но и доста по-бърз. Пътуването от Крумово до Пловдив трае 12 минути.
„Имам племенничка, която учи в Пловдив. Децата се организират с таксита да пътуват, за да излезе по-евтино, защото в едната посока е 10 лева”, казва още Екатерина Димитрова.
Линията Пловдив-Асеновград е една от най-натоварените и най-печелившите в цялата страна. Всекидневно в двете посоки пътуват хиляди пътници.
Очаква се утре да спрат близо 200 влака на 78 гари. Въпреки това, автобусните превозвачи казват, че са подготвени да поемат и пътниците на жп транспорта. Не е ясно, обаче кой ще извози всички 600 души, които ще потеглят от Крумово за Пловдив.