Наш екип посети едно от тези затворени летища - летището в Габровница. Село Габровница край Монтана е било прочуто с военно-въздушната си база. И днес има въоръжена охрана. Но зад портата няма какво толкова да се пази. За 10 години, откакто базата е закрита, всичко е изнесено.
Летище "Габровница" е замряло. Пусти са и укритията на някогашната гордост на изтребителната ни авиация Миг-23. Първият космонавт Георги Иванов е летял тук на МиГ-ове, а сега около пистата пасат овце. Самолет не е кацал от 7 години. Сега на полосата снимат филмови каскади.
Преди това 50 години край село Габровница са излитали и кацали изтребители. На летището е служил кметът Борис Цветков. Бившият авиотехник е докарал в центъра истински Миг-21 и не съблича военния комбинезон. За бъдещето на летището обаче подполковникът не смее да говори, само за миналото.
Единственият начин да възкръсне летището, а покрай него и селото, е да се намери частен инвеститор. "Габровница" е едно от шестте летища, собственост на военните, за които Транспортното министерство обмисля концесия. Дали това се отнася за "Габровница" обаче не е сигурно. То е в списъка по настояване на военните, които не могат да го стопанисват. Не е ясно дали изобщо ще бъде прехвърляно към Транспорта.
Очаква през март да са готови техническите експертизи за състоянието на летищата и да е ясно какъв интерес има към тях. Единственото летище, за което се знае, че скоро ще бъде обявено за концесия е "Щръклево" до Русе.
