Кубинската писателка Сое Валдес ще представи романа си "Всекидневното нищо". Тя ще се срещне днес с българската публика от 18.00 ч. в Институт Сервантес-София.

"Тя идва от остров, който искаше да построи рая…"

Така започва и завършва романът "Всекидневното нищо" (La Nada Cotidiana), в който Сое Валдес (Zoe Valdes) рисува съвременна Куба по начин, който предизвика Фидел Кастро да обяви писателката за един от най-големите "врагове на революцията", наред с други двама класици на кубинската проза – Гийермо Кабрера Инфанте и Рейналдо Аренас.

Повествованието в този роман води главната героиня Йокандра,

която търси спасение от заобикалящия я абсурд в писането и секса. Гласът на разказвачката, родена в същата година като авторката, поражда подозрение в автобиографичност, подкрепено и от признанието на Валдес, че "Всекидневното нищо" е нейният "роман-катарзис".

Без патетика Валдес прониква до нищото, кухотата и безсмислието,

превърнати в същност и реалност във всекидневието й на острова. Единственият начин да преживееш подобна нищета се оказва иронията. Героинята на Валдес не е революционерка – тя просто търси спасение от обкръжаващия я кошмар. В хода на сюжета еротичната страст се превръща в писане и писането – в страст. Комбинацията от еротика и литературна ирония се оказват спасителния сал, върху който героинята преодолява омерзението.

Валдес описва серията връзки на Йокандра с алегоричните образи

на измамния писател Предателя, режисьора Нихилист, естетът Рис и най-добрия й приятел Червея. За Йокандра двуполюсността на Куба се изразява най-ярко в алегоричния й двойствен сексуален живот – тя редува нощите с "Нихилиста" (когото истински обича и с когото изживява дълги, детайлно описани сексуални наслади) с тези, прекарани с "Предателя" (бившият й съпруг, когото иска да унижи).

Изправена пред такъв мрачен избор, у Йокандра се възражда

и сатиричната й природа, а също и стремежът й да се утвърди като писател (романът завършва със същата мисъл, с която започва, а тя се чуди дали тя създава думите или те нея).