Да се загубиш на едно от най-централните места в София – гарата, оказва се не е никак трудно. Особено, ако си чужденец. Как пътниците от други страни се справят без надписи на латиница, без информация по уредбата на западен език и без персонал, който говори чужди езици? Екип на bTV направи проверка лесно ли пътуват чужденците с българските железници.
Повече от 2 милиона пътници преминават всяка година през най-голямата гара у нас, Централна гара. Но малцина от тях разчитат надписите на кирилица. Нито електронните табла, нито табелите в гарата показват на туристите накъде са се запътили. Джил пристига от Лондон. Тя идва у нас за втори път, но пътят от София до Карлово е свързан с няколко часа пътуване и много късмет.
"Малко е трудно, но аз погледнах как се пише Карлово на български преди да дойда и така знаех как да го намеря”, разказа Джил.
Направихме проверка какви езици знаят касиерите на Централна гара. Репортер на bTV се представи за чужденец и се опита да получи информация за 2 влака.
- Извинете говорите ли английски? Искам информация за влак за Русе в петък. Къде мога да видя разписанието на влаковете за Румъния за събота?
Касиерката мълчи и написва няколко номера на влакове за Горна Оряховица. Нашият репортер продължава с въпросите.
- Колко струва един билет до Русе?
Касиерката отново започва да пише на лист каква е цената. От знанията й по английски научаваме още....
"Информацион офис екзит”.
Група швейцарци търсят информация за влак до Белград. Майкъл говори френски, немски, английски и испански, но тези езици не са достатъчни, за да се ориентира на нашата Централна гара.
"Смятам, че всички знаци трябва да могат да се четат от англоговорящи, защото, ако не можеш да четеш на кирилица, ще се изгубиш напълно. В Швейцария надписите са на английски, италиански, френски”, каза Майкъл.
И още малко съвети от чуждите туристи, избрали да пътуват с БДЖ:
"Друго нещо, което може би трябва да имате, е информация за туристи Объркващо е, но ние сме четири така че е по-лесно. Двама могат да седят тук и да пазят багажа и двама могат да разглеждат”, съветва Ян.
Междувременно нашата първа героиня Джил от Лондон изпусна влака си до Карлово, защото не е могла да намери 13-ти перон. И тъй като следващият влак до там е на другия ден тя тръгва към Карлово с такси.
Александър Цветков: БДЖ технологично е в средата на 80-те години
За съжаление, цялото БДЖ е в едно изостанало развитие. БДЖ и технологично се намира в може би средата на 80-те години. Това каза в предаването "Тази сутрин” министърът на транспорта Александър Цветков и допълни:
"Именно това е голямата амбиция на плана за преструктуриране и развитие за железниците, който вече в ход и се работи, и аз мисля, че вече се усеща с новите услуги, които БДЖ непрекъснато изважда.
От два месеца насам вече вървят уикенд влаковете за Бургас и Варна, които са освен много комфортни, достатъчно бързи и много на изгодна цена. Уикенд влакът предлага за 5 часа и половина транспорт от Централна гара до центъра на Бургас, в една много комфортна обстановка, с вагон бистро, нови вагони, като цената на двупосочния билет е 28 лв., мисля, че доста атрактивна цена.
Този влак се движи в най-натоварените времеви диапазони - в петък следобед и в неделя следобед, така че всеки, който иска да отиде до морето, може да го направи комфортно, без да се изнервя по задръстванията в тези промеждутъци от време".