В разгара на летния сезон стотици хиляди туристи по Южното Черноморие останаха близо 24 часа без ток. Електрозахранването беше възстановено тази вечер, но поне до края на утрешния ден в курортите ще има режим на тока.
Без електричество бяха курортът "Слънчев бряг", Поморие, Равда, Несебър, Свети Влас, Поморие, Обзор, Ахелой, Каблешково, Сарафово и още десетки селища в областта. Аварията, станала снощи към 20:30 ч., остави без ток целия район между Обзор и Ахелой.
По обед, електрозахранването беше възстановено в някои селища като Поморие, но в големите курорти - Несебър, Слънчев бряг, Свети Влас и Обзор ток нямаше до късно тази вечер. Това създаде проблеми в стотици хотели, магазини и заведения по морето. Напрежение нямаше само в хотелите, инвестирали в собствени агрегати след предишни аварии.
„Имаме голям агрегат, където са вързани големите ни камери, където са основните ни количества меса", каза Албена Ангелова - управител на хотел на Слънчев бряг.
И хотелите обаче трудно ще се справят с режима на тока - един час на светло, един час на тъмно. Проблеми се очаква да възникнат и с канализацията. Повредата спря и светофарите, което предизвика хаос по улиците на курортите. Аварията остави и 120 миньори, блокирани близо два часа под земята в мина „Черно море" край Бургас.
Заради аварията енергийният министър Трайчо Трайков заедно с двама свои заместници отлетя спешно за района. В "Слънчев бряг" той се срещна с туроператори и хотелиери, а в този час пътува за мястото на авариралия електропровод.
Работата по отстраняването на повредения стълб и подмяната му с нов ще продължи през нощта и утре. Заради лошото време аварийния екип е трябвало да прекъсне работа за около три часа, има затънала техника. Днес около 19 ч. на място пристигнаха още машини, които да транспортират новия стълб и да изтеглят затъналата техника. Скъсаният електропровод е в експлоатация от средата на 70-те години на миналия век и повредата оставила хиляди хора без ток се дължи на скрит заводски дефект.
„Повреда в единия фазов проводник, която се дължи на скрит заводски дефект в стоманената сърцевина на проводника. Проводникът е алуминий и стомана, а сърцевината стоманена, която в местата където се снажда при производството се заварява. Една такава заварка се е счупила и след което алуминия, който няма носимост се разтяга и се къса", обясни инж. Тотьо Бонев, ръководител Мрежов експлоатационен район.