Учителите да получават заплати според знанията на учениците. Това е основната идея в двата варианта за диференцирано заплащане на преподавателите. Методите са изготвени от неправителствени организации. Днес те бяха представени пред учители и министъра на образованието.

Българските учителите не са мотивирани да преподават качествено - това показват анализи на образователната ни система. Преподавателите вместо да се образоват гледат прасенца, копаят картофи и хранят кокошки. Тъжното истина е, че с такава дейност се занимават 37% от българските учител. Това всъщност е своеобразен начин на оцеляване.

Проучване сред гимназисти в 57 училища в страната разкрива още една истина. На децата са поставени 4 въпроса: Кой е написал стихотворението "Хаджи Димитър"; Къде се намира Балтийско море; Колко е числото Пи; САЩ и Съветския съюз били ли са съюзници по време на Втората световна война? Едва 20% от 10, 11 и 12 клас са в състояние са дадат отговор на четирите въпроса. Ако добавим въпроси като: Какво е Парижката комуна или Холокоста, процентът на знаещите пада на 3%.

За да бъдат учителите мотивирани, по-добрите трябва да получават по-високи заплати. Някои експерти предлагат да се въведат класификациите: младши учител, учител, старши учител и главен учител. Взимането на всяка степан да става с изпит. Ако за втора степен например се изискват 5 години стаж, един директор би могъл да реши, че добър учител може по-рано - след 4 години, да премине в следващата група.

Други експерти предлагат да се оценяват училищата според знанията на учениците. Така по-добрите училища да получават допълнителни пари като бонус към заплатите. При този вариант се очаква минималната учителска заплата да е 250 лева, а максималната 650 лева.