Измереният индекс за прозрачността на финансирането на последната предизборна кампания за България е тревожно нисък. Индексът от 2 цяло и 7 стотни измерва обществената представа за нивото на прозрачност, практиката на отчетност и допълнителна контролна информация. Максималната стойност е 10, а резултат под 3 е сигнал за сериозно обществено недоверие.
Предупреждението е, че по-малкото желаещи да гласуват и липсата на законови промени, прави и предстоящите президентски избори лесни за купуване.
"Пътят към всякакъв тип корупционни схеми е напълно открит. Няма какво да ги спре, няма какво да противодейства на възможността да бъдат купени напълно избори. При положение, че имаме демонстрация на абсолютно нагло купуване на гласове, на купуване на кампании, които до момента не са санкционирани."
Почти 90 процента от избирателите са убедени, че политиците зависят от тези, които финансират кампанията им, а две трети от тях са категорично убедени в това. Изследване на излъчената реклама в медиите, показва, че почти всички партии надхвърлят разрешения от закона бюджет и че един получен глас излиза все по-скъпо.
"През 2005 година те са вече 5 лева за глас похарчени от партиите в предизборни кампании. Не знам каква е информацията, но това което се чува, при директните плащания да речем са 10 лева." Сериозен проблем, според социолозите е, че партиите предават в сметната палата формални отчети и никой не контролира истинските им разходи.
