Магистрала "Струма" ще струва малко под 1,1 милиард евро. Това каза на пресконференция министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев. Той цитира анализ на звеното за консултантска помощ "Джаспърс", който показва, че дори при по-скъпия вариант строителството на магистралата няма да надхвърли въпросната сума.

"Европейската комисия не осигурява финансиране на проекти, които нямат икономическа логика. Европейските пари не са, за да можем просто с тях да строим, независимо на каква цена. Въпросът е дали ЕК ще утвърди и всички екологични аспекти, иначе за всичко останало сме готови", обясни Плевнелиев.  

По думите му, в хода на строителството на тунела в Кресненското дефиле, за който се предвижда да е дълъг 13,3 км, България трябва да покаже как смята да адресира темата с екологичните аспекти на строителството. "Апликационната форма за Лот 3 не може да бъде одобрена, ако не покажем как можем да строим тунела от екологична гледна точка и ние ще дадем всичко от себе си, за да го направим в срок. Очакваме апликационната форма за Лот 1 , Лот 2 и Лот 4 да влезе до края на този месец в управляващия орган, а за Лот 3 да влезе до края на годината”, каза още Плевнелиев.

Министърът посочи, че при магистрала "Тракия" са спестени 200 млн. лв, а магистрала "Марица" вече е с ясни ценови параметри и скоро ще бъдат сключени договори. По думите му проектите "Кърджали – Подкова” и "Софийски околовръстен път – гара Яна" са били с бюджети от по 32 млн. евро, а в момента всеки един от тях е на нива от 32 млн. лева, с което се икономисват по около 30 млн.лв. от всеки от двата проекта.

"Аз съм много горд с всички рекорди, които бяха разбити на състезанието за "Струма" Лот 1. Там са също дълбоко под бюджета. Ако съберете всичко това и добавите още 192 млн. лв. икономии в ОП "Регионално развитие" за пътища втори и трети клас от планираните 502 млн.лв., ние имаме 640 млн. лв. икономии под бюджетите в двете оперативни програми", каза още министърът. Той подчерта, че спестените пари отиват отново за пътищата.

"Работим за това тунелът под Шипка да има готова апликационна форма до края на годината и строително решение в средата на 2012 г., а "София – Калотина" да бъде завършена до 2015 г.", каза Плевнелиев.