Брюксел определи новите си приоритети за транспортната мрежа в Общността. Цената им е над 500 милиарда евро до 2030 година. Колко от тези пари ще получи България и кога ще можем да изминаваме пътя между София и Варна за около 4 часа
Страната ни е подготвила проекти, чието изпълнение би струвало общо 12 милиарда евро за периода между 2014 и 2020 година.
Пет са новите трасета, за които ще разчитаме на европейско финансиране
Доизграждането на АМ „Хемус”, скоростен път Рила, скоростни ще са и пътищата между Русе и Шумен, Варна и Дуранкулак и Пловдив - Рудозем. От АМ „Хемус” трябва да бъдат доизградени още 280 километра, преди да бъде възможно пътя от София до Варна да се минава за около 4 часа. Прогнозите са, че това ще се случи към 2019 година.
Повечето ресурси ще бъдат насочени към т. нар. основна мрежа. Част от проектите, по които ще се работи до 2030 година, са най-краткият път между София и Букурещ - през Търново и жп линията между столиците - през Горна Оряховица и Русе.
Друга част от приоритетните проекти са ЛОТ 3 на АМ „Струма”, автомагистралите „Хемус”, „Черно море” и София-Калотина.
Всеки европеец трябва до 30 минути да стигне до основна транспортна артерия
от мястото, на което се намира - това трябва да постигне Трансевропейската мрежа. Съфинансирането от европейска страна ще е между 15 и 50%.
Фактът, че България е кръстопът на 5 транспортни коридора дава шанс на страната ни да защити по-висок процент европейско съфинансиране на проектите си. За много от проектите държавата ще трябва да разчита на частни капитали.