Според контролиращия орган - Комисията по търговия и защита на потребителите, най-често хората правят рекламации, тъй като не са избрали добре стоката, която купуват или не са разучили условията за гаранция. Такива са причините за повече от половината сигнали, подадени в различни градове на страната.

За първите три месеца на годината жалбите срещу некачествени стоки и услуги са повече от 400.
Сред тях десет са за авто-мото техника. Сто и пет души се оплакват от бяла техника и електроника. В близо в 60 случаи дефекти са показали дрехи и текстилни стоки. Разочаровани от мобилните си телефони са 25 потребители, а от обувки - 36.
Стоки за бита и мебели са създали проблеми на 62-ма клиенти.

По закон потребителят има право на рекламация, независимо от това дали производителят дава гаранция. Можем да упражним това свое право, когато има липси, дефекти, несъответствия с обявения размер или марка.

"При явни липси и дефекти можем да предявим рекламация в рамките на три работни дни, в останалите случаи рекламация се прави в момента на откриване на дефекта, но в рамките на гаранционния срок", обясни Дамян Лазаров, председател на Комисията по търговия и защита на потребителите.

В новия проектозакон за защита на потребителите е фиксиран и срок за сервиз - максимум месец.

При рекламацията потребителят може да претендира за възстановяване на сумата, за замяна с нова стока, за отбив от цената или за безплатен ремонт.

"Всяка една рекламация стига до управата на магазина и решението е съобразено с желанието на клиента. По принцип предлагаме замяна на уреда, но ако не желае клиента - връщаме и пари", посочи Йордан Вакъвчиев, управител на хипермаркет.


Не така стоят нещата по повечето базари и пазари. Правото ни на рекламация обаче важи и там.

Поставянето на табели с надпис "Стоката не се връща" е напълно противозаконно.

Често потребителите сами се лишават от правото си на рекламация.

"Гаранционни карти, книжки на български, фактури, касови бележки, някои разсеяни клиенти ги забравят", каза Йордан Вакъвчиев.

За да не се окаже, че мислим грешно, по-добре е да се запознаем с упътването и условията за гаранция. Всички търговци са длъжни да предоставят тази информация на български език.