Тревожен сигнал от група шофьори на линейки от Пазарджик. В него се казва, че автомобилите на Спешна помощ минават фиктивно през годишните технически прегледи, липсват елементарни резервни части, а някои от линейките просто са опасни за пациентите. В писмото са приложени и копия от техническа документация.
Авторите на сигнала твърдят, че във филиалите на Пазарджишкия център за спешна медицинска помощ липсва техническо лице, което ежедневно да следи за безопасността на автомобилите. Никой, на практика, не извършва предпътни технически прегледи. В Панагюрище шофьор на линейка чистосърдечно признава, че няма отговарящ за машините.
Според началника на автокомпекса в Пазарджик, шофьорите са тези, които трябва да следят за евентуални технически неизправности на автомобилите:
„Според длъжностните характеристики, по филиалите, приемащият и отстъпващият шофьор правят прегледа на автомобила за наличие на светлини и някакви забележки, ако имат технически - са длъжни да уведомят автокомплекса", каза Иван Василев, началник на автокомплекса на ЦСМП-Пазарджик.
Линейките са лишени от елементарни резервни части
Например, за изгоряла крушка на стопа или мигачите се чака по няколко дни. Иван Василев призна, че ако изгори крушка в петък, туй като автокомплексът почива в събота и неделя. линейките карат така до понеделник.
Според подателите на сигнала, на 10 юни тази година в 8 ч. сутринта автомобил с номер РА 2721 АА е бил на работа в Панагюрище. Според представената документацията, обаче, по същото време, в същия час, линейката е била и на технически преглед в Пазарджик.
Ако това е така, тогава излиза, че или прегледът е бил фиктивен, или автомобилът буквално се е телепортирал на 40 км по на юг.
През март същият автомобил катастрофира край Гелеменово
докато превозва човек с опасност за живота. Подобен случай е описан и с друга кола на Спешната помощ, която в периода от април до август 2010 година няма нито един изминат километър и стои на паркинг в Панагюрище, а същевременно е минала годишен технически преглед на 9 юни в Пазарджик:
„Тези сигнали, специално за годишни технически прегледи, не съм запозната... И просто не ми се иска да го допускам”, коментира д-р Надка Пангарова, директор на ЦСМП-Пазарджик. Според Иван Василев това може да се провери, но самият той не вярва да е възможно.
В деня, в който поискахме среща с директора на Пазарджишката спешна помощ автомобилът с регистрационен номер РА 2721 АА е вкаран спешно за ремонт. Техническата му неизправност се обяснява с факта, че е „резервен автомобил":
„Ми, за всяко техническо лице е ясно, че автомобил, колкото повече стои, вероятността някой от възлите или агрегатите да се развали - нараства", каза шефът на автокомплекса.
Линейките не могат да влязат за ремонт в халето, тъй като вратата е по-ниска
с няколко сантиметра. Липсва и техника за проверка на спирачните валове. „Халето, в което се обслужват колите, действително не могат да влизат ситроените и другите коли... Те се обслужват отвън на един канал, дори през зимата, на открито...това не е нещо скрито. Това са условията, при които работим", каза д-р Надка Пангарова, директор на ЦСМП-Пазарджик. Иван Василев каза, че в Пазарджик просто няма технически пункт за изпробване на спирачни системи.
Директорът на Спешна помощ е категоричен, че автомобилите не са опасни
„Значи, ние имахме в края на март едно сериозно пътно-транспортно произшествие с наша линейка, която беше от Панагюрище... посочената кола 2721, това е резервен автомобил в Панагюрище, с който в момента работиха довчера. Един сериозен инцидент. В Септември имаме повреда на две линейки. Непрекъснато стават аварии по линейките и ние непрекъснато трябва да търсим баланса за ремонт и налични финансови средства, така че можем да кажем, че ежедневно работим под напрежение, но не смятам, че линейките ни са опасни", каза Надка Пангарова.
bTV разполага с копие от протоколи за преминат годишен технически преглед на автомобилите,за които се твърди, че са проверени фиктивно. От ръководството на Спешна помощ обещаха да разследват дали фактите, цитирани в сигнала, отговарят на истината.