
Срещу разпределението за тази година на така наречените СЕМТ- разрешителни, с които многократно се преминава през територията на чужди държави, се обявиха превозвачи от София, Пловдив, Свиленгард, Смолян, Шумен, Харманли, Хасково.
За да не блокират неправомерно движението, протестиращите в София тежкотоварни камиони вместо по два лъча поеха под полицейска охрана по един.
Според седемте браншови организации, разрешителните за 2005 година са раздадени несправедливо. И поискаха преразпределение.
"Народът казва, че делбата била или по равно, или по братски. В случая беше по братски", коментира Красимир Лалов, заместник-председател на Националното сдружение на българските превозвачи.
След среща със съвета на протестиращите, от транспортното министерство лаконично препотвърдиха позицията си, че ново разпределение няма да има.
"Ние не постигнахме споразумение и двете страни остават на своите позиции", заяви Анелия Крушкова, заместник-министър на транспорта и съобщенията.
Протестиращите обвиниха колегите си от СОМАТ във фалшификации при използването и отчитането на разрешителните за миналата година, което според тях не им дава право да получат и за тази. Според обвиненията им, фирмата е имала двойно отчетни бордови дневници на камионите си. Дневниците описват техния маршрут от товарния до разтоварния пункт и задължително се водят с разрешителното за превоз.
"Как е възможно едно и също разрешително да присъства на две точки в Европа? Единственото решение е, че това разрешително просто е било дублирано", посочи Веселин Стоянов от Националното сдружение на българските превозвачи.
От СОМАТ отхвърлиха обвиненията, че са подправяли документи.
"Нито веднъж не сме получили официално обвинение писмено и това не е случайно, защото човек може да реагира и да заведе дело", категоричен бе Димитър Николов, търговски директор на "СОМАТ" АД
По случая са сезирани "Гранична полиция" и "Икономическа полиция".
Междувременно транспортното министерство реши да намали наполовина броя на разрешителните на уличената фирма.
"Много ми е интересно как ще излезе от тази ситуация министър Василев - хем фирмата не е виновна, хем той е преценил, че трябва да ги накаже на 50%", коментира Александър Чакъров, председател на Съвета на участниците в протеста.
Наказаната фирма от своя страна обяви, че ще си търси правата по съдебен ред. Следобед нейни служители също излязоха на протест и отново бяха приети от заместник-министър Крушкова.
"Министерството няма резултати от проверка, която да е започнало да прави и да е приключила с каквито и да е резултати. Беше ни отговорено, че ще бъдем запитани във връзка с тези нарушения", каза Румен Атанасов, стачен комитет в "СОМАТ".
Заради намалената си квота от разрешителни, до края на месеца фирмата ще изтегли 50 камиона от България и няма да открие предвидените за този месец 200 нови работни места. Седемте организации пък ще чакат разрешение за нови протести следващия вторник.
Превозвачи от Плевен и Пловдив, също излязоха с коли на пътя. 60 автовоза образуваха километрична редица на пътя Плевен-Ловеч.
Протестиращите от Плевен блокираха движението на всеки два часа по 15 минути. Превозвачите заявиха, че ще продължат протестите си, ако Министерството на транспорта не промени позицията си.
Около 40 тежкотовални автомобила от Шумен се включиха в националния протест на превозвачите. Тировете се разположиха в северната част на най-натоварения с автомобили булевард в града. По цялото направление от около 3 километра имаше засилено присъствие на полиция и представители на ДАИ, които осигуряваха безпрепятственото преминаване на леките коли.
Шуменските превозвачески фирми останали без СЕМТ- разрешителни са 5. Всяка една от тях ще претърпи загуби от над 10 000 евро, а шофьорите ще бъдат съкратени, обяви Пламен Манолов от местната структура на браншовата камара на работодателите в автомобилния транстопрт.
В Пловдив в протеста се включиха 55 тежкотоварни автомобила на международни превозвачи от областните центрове в Южна България. Подкрепиха ги болшинството от фирмите, членуващи в Съюза на международните превозвачи.
В 10 часа с клаксони и полицейски ескорт колоната тръгна от изхода на Пловдив към митническия терминал. 12 екипа на Пътна полиция осигуряваха реда и сигурността по пътя на протестното шествие с мото „Еднакви правила за всички". Според превозвачите от Южна България - ако в документацията на някоя от малките фирми се открият нарушения, подобни на установените за две от крупните компании, те щяха да бъдат декласирани за 2 години като превозвачи в чужбина.