Пациентите си запазват правото въпреки глобите да съдят медиците.

Ако лекар или медицински работник наруши правата на пациент, болният може да подаде жалба или сигнал до районните здравни центрове. Контролните органи са длъжни до седмица да направят проверка и да съобщат на пациента резултатите и предприетите действия.

"Ясно е записано, че който наруши правата на пациента с този закон или на подзаконовите нормативни актове, се наказва с глоба от 300 до 1 000 лева, а при повторен случай от 500 до 1 500 лева", посочи д-р Петко Салчев, заместник-министър на здравеопазването.

Ако пациентът не е удовлетворен от глобата, може да заведе съдебно дело.

"Лично аз не мога да си обясня защо човек като отиде на сервиз да си поправя мотора, се интересува монтьорът колко коли е поправил, а като е за болница - не се интересува каква е тази болница, кой е този лекар, какви са тези сестри, които го лекуват", коментира д-р Олег Хинков, заместник-министър на здравеопазването.

С новия закон като пациент всеки има право на достъпна и качествена здравна помощ. Спешна помощ не може да му бъде отказвана. При поставяне на диагноза и лечение може да потърси мнението на повече от един лекар. Данните за здравословното му състояние са тайна. В болница може да бъде посещават от свещеник, адвокат или личния му лекар. Болният има право да получава еднаква заплата с тази, която взема, ако е здрав.