Над 300 хора с увреждания от цялата страна вече са се обадили на безплатния зелен телефон за консултации. Линията работи от 10 дни. Най-често задаваният въпрос от хората, които търсят консултация, е как да намерят работа.

На безплатния телефон всеки ден Златка Калайджиева обяснява на хората с увреждания какви социални услуги и данъчни облекчения могат да ползват, каква са възможностите за квалификация или как да си потърсят работа.

"От понеделник обажданията нарастнаха лавинообразно и вече имаме по над 100 обаждания на ден. По някой път се обаждат за едни такива нещица - какво хапче да пия, за да не ме боли кракът. Но най-задаваният въпрос е за работа", разясни Златка.

"За съжаление това е един въпрос, по който ние не можем да помогнем. Един работодател никога директно не отказва да наеме един човек с увереждане по тази причина. Той би намерил хиляди други поводи, за да не назначи този човек", обясни Красимир Коцев, председател на Националния съвет на хората с увреждания в България.

Работодателите ползват облекчения, ако назначат човек с увреждане.

"Когато работодателят не желае да ги ползва, за да преустрои работното място, да го направи достъпно за хората с уверждания, тогава внася размер на работната заплата в един специален фонд", каза още Красимир Коцев.

С парите, фирми, които назначават хора със специфични нужди, могат да наемат още такива служители. Така е в повечето европейски страни. Това предлагат и неправителствени организации в новия закон за интеграция. Засега депутати и работодатели отхвърлят идеята. Ако страната ни стане пълноправен член на Европейския съюз през 2007 година, тогава ще бъдем задължени да се съобразим.

Работният ден на Злати започва от 9.00 и свършва в 17.00 часа.

"Ще направя фен-клуб от баби и дядовци, влюбени в гласа ми. Много ми се радват. На тях им доставя удоволствие някой да ги изслуша. Някой да им обърне внимание, макар и за кратко", споделя Злати.