От началото на годината в Комисията за защита на потребителите са постъпили 80 жалби срещу туроператори. Голяма част от сигналите са за промоционални оферти.
В повечето случаи - офертите на туроператорите не отговарят на истината - по-ниска категория хотели, лоши условия в стаите и некачествена храна. Често организаторите "забравят" да заведат клиентите си на екскуризия, която в пакета фигурира като "безплатна".
Тази година Комисията ще следи с особено внимание офертите за зимни почивки в сайтовете за колективно пазаруване. Причината - от началото на годината има 350 жалби срещу тях. Голяма част - за провалени екскурзии.
Преди 3 месеца, повече от 200 души бяха "ужилени" в схема за фалшиви почивки, предлагана от сайт за колективно пазаруване. Потърпевшите се разделиха с между 350 и 4000 лева за несъстояли се почивки на Малдивите и остров Корфу.
Един от измамените е Георги Костадинов. Платил 700 лева за два ваучера за едноседмична почивка. Направило му впечатление, че от туристическата фирма държали на всяка цена плащането да се извърши по банков път. Преди датата на пътуването парите бързо изчезнали от сметката на фирмата.
Заради този случай тази година ще се отдели специално внимание на турситическите оферти в сайтовете за колективно пазаруване.
За да се предпазим сами от измами обаче, трябва първо да се уверим, че купуваме ваучер от лицензиран туроператор. И второ - да четем внимателно договора.
Освен, че трябва да се информират за допълнителните плащания по време на почивката си, изключително важно е потребителите да изискат от туроператора сертификата му за застраховка в случай на фалит.
Най-лесният начин, за да се провери дали фирмата-туроператор реално съществува, е да се направи справка в сайта на Националния туристически регистър. Отзивите във форумите са друг изпитан начин за проверка.