В мирно време те ще изпълняват нова задача - да бъдат така наречената въздушна полиция, която охранява небето от самолети-нарушители и помага на бедстващите. Единствено екип на Би Ти Ви беше допуснат да снима как нашите летци тренират за изпълнението на тази мисия.
Кигато сирената прозвучи, значи има проблем - отклонил се самолет. Той може да е бедстващ или нарушител. По стандартите на НАТО, след подаването на сигнала двата дежурни изтребителя имат 15 минути, за да излетят. На летището обаче се подготвят по три самолета.
"Ми техника е всичко може да се случи, а лошият не трябва да влезе в никакъв случай", пояснява майор Димитър Петров - командир на ескадрила "МиГ 29".
Задачи по сваляне на нарушители българските военновъздушни сили изпълняваха и преди. Сега сигналът се подава от обединеният център за въздушен суверенитет в Лариса до българския център за въздушен суверенитет. Оттам известяват авиобазата. Новото при тази операция е, че след кацането на самолета-нарушител дежурните изтребители кръжат във въздуха, за да спрат евентуален опит за бягство до пристигането на военната полиция.
"Сурови ли бяха много военните полицаи?"
"Бяха такива каквито трябва да бъдат", категоричен е капитан Георги Георгиев - пилот от авиобаза "Безмер".
"Смятате ли че покриваме изискванията на НАТО за тази задача?"
"Не мога да дам такава оценка, но смятам че имаме потенциал да се справим."
Като част от притивовъздушната отбрана на НАТО българските пилоти и ръководители на полети са задължени да говорят само на английски. От нова година това е единственият език, използван във въздуха.
"Ние си вършим работата - независимо дали ще я вършим за целите на нашите ВВС или под подчинение на силите на НАТО за нас няма никакво значение. Просто задачата е по-разнообразна има нови елементи и това й придава по-голям блясък", казва капитан Георги Кръстев.
За да може въздушната полииция да работи по границите ни със съседни държави са нужни двустранни споразумения. С приемането в Алианса ще бъдат определени запасните летища за въздушната полиция, а българските самолети ще трябва да се оборудват със системата за разпознаване свой-чужд.
Стенъдп- Габриела Наплатанова
Две седмици след приемането ни в НАТО тук, в базата "Граф Игнатиево" българските авиатори ще трябва да покажат как изпълняват задачите, като въздушна полиция пред командващия на ВВС от южното крило на НАТО генерал Глен Морхед.
"Като командир на тази база много държа моите летци да имат много повече нальот - да се чувстват по-уверени във въздуха да се чувстват бойци и защитници и господари на небето на България", казва полк. Константин Попов, командир на 3 ИАБ "Граф Игнатиево".
