От Националната лозаро-винарска камара смятат, че това се дължи на агресивната реклама на концентрати и липсата на държавна политика за винопроизводството.

Годишно България изпива по 80 милиона литра твърд алкохол и около 30 милиона литра вино. Търговците избягват да продават вино, защото трябва да имат около 18 документа за това. Рекламата налага всевъзможни марки концентрати, но не и качествата на традиционите български вина. Трудният живот на българина го кара все по-често да посяга към чашката с водка или ракия, заради бързия резултат.

"Табиетът се променя благодарение на рекламата. Според мен, най-здравословният и хубавия продукт, който може да се консумира от българина, за мен това е виното", коментира производителят на алкохолни напитки Андрей Димитров.

Собствениците на винарски изби смятат, че българинът търси бързото влияние на алкохола, а не се наслаждава на неговите ароматни или вкусови качества.

"Самата форма на чашата има огромно значение за разкриване на ароматите на напитките. Това се отнася както за ракиите, така и за вината", посочи Ясен Панов, собственик на магазин за вино-аксесоари.

Той препоръчва виното или ракията да се прелива в специален съд, наречен декантер. Това помага на питието да се свърже с въздуха и да засили неговия аромат. Друго правило е виното да се налива до една-трета в чаша с такава форма. За ракията се използват продълговати чаши, без да се пълнят до горе.

Винопроизводителите очакват след няколко години в чужбина да се консумира все повече български алкохол. Те смятат, че държавата трябва да има стратегия за производството и продажбата на прочутите марки български вина не само у нас, но и по света.