Делото за потъването на туристическия кораб “Илинден” в Охридското езеро, при което загинаха 15-ма българи, върви към своя край.

В четвъртък пледоариите по процеса продължиха пет часа.

Присъда ще бъде произнесена във вторник.

Капитанът и собственик на "Илинден" Сотир Филевски да бъде осъден условно или оправдан, а техническият експерт, издал сертификат за безопасност - Бранко Баич - да понесе вината за трагедията - това поискаха от прокуратурата и защитата.

От пледоариите по делото устава усещането, че трагедията в Охрид е една класическа балканска история за липса на контрол, компромиси със сигурността от бедност, бегла нормативна уредба и безучастна администрация. До смъртта на българите никой не е контролирал истински техническата сигурност на туристическите корабчета.

Според прокуратурата шест години “Илинден” вози хора, въпреки че има забрана за това. Сотир бил предупреден устно от капитанията, че балансът е нарушен. Обвинението твърди, че три години по-късно Бранко Баич повтаря забележките и забраната за возене на хора на палубата.

Така необяснимо остава защо от 2007 г. до деня на трагедията – 5 септември 2009 г., и капитанията, и експертът забравят предписанията си и корабът получава сертификат за безопасност без забележки. И така “Илинден” потъва с изрядни документи за изправност.

Сотир Филевски за пореден път изрази съжалението си за случилото се и каза, че споделя мъката на близките на удавилите си. Категоричен е обаче, че не се чувства виновен за трагедията, тъй като не подозирал, че возенето на туристи на палубата на плавателния съд може да бъде опасно.

Защитникът на семействата на пострадалите - адвокат Владимир Владимиров, заяви пред камерата на bTV, че е изключено капитан с опит, какъвто е Филевски, да не осъзнавал риска.

Юристът коментира още, че има и други виновници за потъването на “Илинден” – служители на администрацията в Македония, но те не са изправени пред съда.