Още една наредба е на път да се превърне в Параграф 22. През септември съдът потвърди забраната да се движат влакове без валидни сертификати, каквито са повечето у нас.

Решението беше обжалвано и сега Върховният административен съд насрочи делото за ноември. До тогава Законът за железопътния транспорт трябва да бъде променен. С това ще отпадне изискването за срочни сертификати и машините на БДЖ ще се окажат изправни.

Всички сме се возили в тези влакове и знаем състоянието им - досега техническата им изправност зависеше от 5-годишен сертификат, изтекъл преди няколко месеца. Какво ще стане, ако европейски експерти дойдат у нас, за да проверят железопътната инфраструктура и вагоните?

"Категоричен съм, че над 70-80% ще бъдат спрени, ние не отговаряме по никакъв начин", заяви Симеон Ананиев, бивш директор на ИА „Железопътна администрация”.

БДЖ са категорични, че такъв сертификат не им е нужен, защото правят всекидневни проверки на съоръженията. До март законът ще бъде променен и документът за правоспособност ще се издава еднократно.

"А отговорността ще падне върху самия превозвач, върху нас, за поддръжката, експлоатацията и нормалното функциониране на железопътните возила", каза Пламен Джуров, главен юрист на БДЖ.

След промените в закона обаче ще се наложи влаковете ни да получават разрешителните си в чужбина.

"Ние ще плащаме затова, че нашето законодателство и нашите железопътна система не отговаря на европейските", категоричен е Симеон Ананиев.

БДЖ обаче има друг прочит на закона - очакват така обсъжданото разрешително да попадне в правомощията на Агенция "Железопътна администрация" и се надяват до лятото да имат всички нужни документи.

А бившият шеф на Агенцията Симеон Ананиев е сигурен, че дотогава България ще отиде на съд пред европейските институции, заради лоша железопътна инфраструктура и калпаво законодателство.