Точно към подобни места ще изтекат една част от милионите, които партиите са приготвили за предстоящата кампания. За кампаниите си всяка партия разчита на държавната субсидия - формирана от данъци, разбира се. И на дарения, публични, или не. По закон, физическо лице може да дари на тези избори до 10 000 лева, а дарения от фирми са забранени.
Пак според закона, партия или инициативен комитет за кампанията за кандидат-президент могат да похарчат до 2 млн. лева. А за местните избори в цялата страна – 8 млн. лева. Така излиза, че
цената на един глас е определена на 30 стотинки за президентския вот и 1 лев и 30 стотинки за местните избори
Успешната кампания струва милиони. Освен за плакати и билбордове, трябват пари за имиджмейкъри, снимки, телевизионни клипове, рекламни карета в пресата, социологически проучвания, срещи с избиратели, за път и храна, телефони, офиси и коли.
"Политиците обичат да крият тези неща. Те обичат да създават впечатление, че обиколките в страната стават по въздух с килимче, което ги пренася, връзките между сътрудниците стават с гълъби и се хранят с божията роса. Просто не е вярно, когато политиците казват ние ще направим евтина кампания", обяснява Аня Дайнова.
Надя Сярова е професионален стилист и експерт по външния вид и социалния етикет на политиците. Разкрива, че
само една фотосесия на един кандидат струва около 3 000 лева
"На предишните избори докараха един рейс, който го изсипаха в студиото и казаха до вечерта да са пременени. Това е невъзможно. Бяха 20 човека кандидат-кметове и съветници от два големи града. И аз просто тичах до магазините с мерките, купувам ризи и костюми. Връщам се и ги подготвям. Кошмарен ден беше, но с резултати, сравнително задоволителни накрая”, спомня си тя.
Умножете това по броя на общините - 264, и ето ви - само за външния вид на своите кандидат-кметове една голяма партия трябва да осигури 800 000 лева. Наемът пък на един билборд за две седмици, според големината на градовете, струва от 350 до 2 500 лева. А на една партия й трябват десетки такива. За повече от месец.
"Моята представа за евтина кампания означава директен отказ от кампания. Това е най-евтино. Заявяваш, че ще участващ и се отказваш някъде по трасето", смята Дайнова. Евтино - едва ли. Но дали поне може предизборното харчене да е прозрачно? Тази година, за пръв път
Сметната палата ще активира на интернет страницата си публичен регистър на дарителите
на политиците у нас, достъпен за всеки избирател. Ще може да види имената на дарителите, видът на дарението, неговата цел и размера му. Може да види и имената на лицата, които може да предоставят услуги.
Сметната палата предупреди, че след изборите ще сравни данните от окончателните отчети с това какви суми реално са получили медиите, рекламните агенции и всички фирми, които са ангажирани в този бизнес. И ако полученото е повече от даденото, ще се намеси прокуратурата.
