Министърът на отбраната Аню Ангелов даде специално интервю за журналиста Габриела Наплатанова. Той говори за назначенията на различни постове, за съкращения във ведомството и за военното разузнаване.
Г-н министър как ще коментирате слуховете за вашите назначения на различни постове в президентството като съветник?
Слухове по принцип не коментирам. Мога да кажа, че никога не е ставало и дума при разговорите ми с избрания за президент за каквото и да било назначение в неговия екип. Считам, че ако ми се даде възможност, до края на мандата ще постигнем голяма част от целите, поставени в Бялата книга за отбраната и въоръжените сили.
Освен това, сега има единомислие и няма концептуално различие с избрания за върховен главнокомандващ?
Да. И като министър г-н Плевнелиев е участвал в изготвянето и приемането на Бялата книга и Плана за развитие на въоръжените сили. Той има информация и непрекъснато ще придобива информация от мен по отношение на състоянието на отбраната. Аз съм сигурен, че ще има единомислие и за в бъдеще.
Има ли хора от вашия политически кабинет или от ръководството на армията, които ще бъдат насочени като експерти към „Дондуков” 2, които да подпомагат с експеритизата си новия върховен главнокомандващ?
Засега нямам такава информация. Освен някой да крие от мен, че е имал такова предложение, но по моя информация няма такива служители 0 цивилни или военнослужещи, които да са получили предложение за включване в екипа на президента.
Няма генерал, който да се пенсионира преждевременно?
Може и да не се пенсионира, ако се запази длъжността секретар по военната сигурност, той може въобще да не се пенсионира и да остане военнослужещ
А вие одобрявате ли запазването на този пост и смятате ли, че съветник по националната сигурност е достатъчно?
Аз още преди изборите бях казал, че най-добрият военен съветник на всеки президент е началникът на отбраната, който по отношение на неговите правомощия му е пряко подчинен. Но всеки си има виждания и аз няма да оспорвам. Ако има такъв съветник, това ще е добре дошло, защото ще добавя това, което няма да успеем да обменим като идеи между мен лично и президента лично. Той ще бъде посредник между експертизата на МО и президентската институция.
Споменахте, че началникът на отбраната е най-добрият съветник. Това означава ли, че като се смени върховният главнокомандващ на „Дондуков” 2, трябва да се смени и съветникът?
Няма такава връзка. Имам предвид действащия началник на отбраната. А не да се пенсионира и да остане, каквито случаи има три досега - началници на генерални щабове са били съветници и дори началник на кабинета на президента. Имам предвид, че действащият началник на отбраната може да играе такава роля, но пак повтарям, въпросът за назначаване на когото и да било военнослужещ не е бил поставян пред мен от новоизбрания президент. Що се касае за началника на отбраната ген. Симеонов, той има мандат съгласно закона за отбраната до 1 юли 2012 година. Още не съм вземал решение по отношение за бъдещи кандидатури за този пост.
Но няма да предложите да му бъде продължен мандатът?
Няма такава законова възможност.
Преждевременно няма да му бъде прекратен мандатът?
Може да бъде един от кандидатите, но мандатността е за това да има заменяемост и израстване на други генерали, които да се проявят на този пост. Мандатността е затова и за в бъдеще ще бъде четири години, но съгласно преходните разпоредби, специално на ген. Симеонов е три години.
Няма да предложите преди изтичане на мандата ?
Не стои пред мен като въпрос.
Да ви попитам за шефа на военното разузнаване - там службата стои без титуляр година и половина почти. Има ли кандидатура, която да сте обсъдили с новия върховен главнокомандващ и след встъпването в длъжност веднага да...?
Не. Не сме обсъждали досега този въпрос с г-н Плевнелиев, надявам се след 22 януари. След това ще говорим по този въпрос.
Това ли ще бъде един от първите въпроси, с които ще се занимаете?
Аз имам намерение да поканя президента, след като встъпи в длъжност на един съвет по отбрана в края на месец януари, на който да го запозная с висшия команден състав и с основните дейности по изпълнение на плана за развитие на въоръжените сили. Тази година е доста важна за изпълнението на този план и ще го информираме какво ще правим. Ще бъде много добра възможност да започне дейността си президентът като върховен главнокомандващ на въоръжените сили.
Питам ви за конкретни личности, които се спрягаха през последния месец, включително името на военния ни аташе във Вашингтон - дали той би могъл да оглави службата по Ваше предложение?
Много се спрягат, но когато започна аз да ги спрягам, тогава е нещо сериозно. В този смисъл, не съм почнал да спрягам никой. Една естествена кандидатура е временно изпълняващият длъжността, който е заместник-директор - г-н Веселин Иванов. Той може да бъде една от кандидатурите, той направи много за това време, макар и като временно изпълняващ, за отварянето на службата. Знаете, има сайт самата служба за изчистването на онези недостатъци, които бяха присъщи до този момент. Така че той е една добра кандидатура. Но нямам конкретен избор все още. Естествено, предстои този избор да го обсъдим както със съвета по отбрана, с премиера и най-вече с г-н президента, за да стане факт. Надявам се до края на месец февруари да има титуляр директор на служба „Военна информация”.
Всъщност в проектозакона, който сте подготвили вие и вашият екип там за първи път се слага и мандатност на директора, което никога и никъде не е било фиксирано досега. Това с каква цел се прави?
Има много нови неща в проекта за военното разузнаване, а не за служба „Военна информация”. Военното разузнаване се състои от три степени - стратегическо, каквото е служба "Военна информация", оперативно - на видовете въоръжени сили и съвместното командване на силите, и тактическо разузнаване, които са непосредствено в бригадите. Това е много стройна система - в досегашния закон има само няколко клаузи, които касаят служба "Военна информация". Сега има стройна система, която определя отгоре до долу всички отговорности, правомощия на различните органи спрямо системата на военното разузнаване, как ще се провежда парламентарен, административен, съдебен контрол, бюджета на тази служба - това се поставя на една ясна, прозрачна основа.
За какво още говори министър Ангелов пред Габриела Наплатанова – вижте във видеото.
