Кражбата на метали и препродаването след това от години е доходен бизнес за мнозина. За да припечелят допълнително пари, някои вместо капаци от улични шахти, отмъкват кабели. Заради медните обшивки на жиците, които отново отиват в пунктовете за изкупуване на старо желязо.
Въпреки че "явлението" кражба на жици съществува вече 20 години, експертите установяват любопитна зависимост - набезите зачестяват по време на криза. Затова и за последната година броят на обирите от съоръженията на контактната мрежа в София, значително са се увеличили.
"Когато бива обелен, екранът на кабела, който е меден, изчезва, кабелът остава без защита. Това, което се прави, една от техническите мерки от страна на електроразпределителните дружества, включително и от столичен електротранспорт, е подмяната на кабела с медна мантия с подобен с алуминиева, и на които външната обвивка от полиетилен е трудно белима", каза инж. Евгений Евгений, изпълнителен директор Столичен електротранспорт.
Специалистите смятат, че по този начин кражбите на жици ще намалеят - първо, защото трудно ще могат да ги обелят, и второ - защото няма да могат да ги продадат. Загубите за Столичния електротранспорт от посегателствата върху инфраструктурата са огромни: мината година са били откраднати близо 8 хиляди метра кабели, а само за деветте месеца на тази - над 5 хиляди и 300 метра, което е близо 135 хиляди лева загуби за дружеството.
"Най-дребният проблем е отпадане на захранването и пътниците ще почувстват това с престой на превозните средства. По-сериозните опасности се крият за хората, които обслужват кабелните стопанства и които трябва да подменят кабели с обелени мантии и откраднати кабели в колекторните мрежи", каза инж. Евгений Ганчев.
Екип на „Код: Криминално” слезе под земята, за види как точно става подмяната на медните обшивки на кабелите с нови.
"Опасност съществува, поради това, че е нарушена целостта на изолацията на високоволтовия кабел, липсва мантията, защитната мантия, което може да доведе евентуално до различни аварии, включително и до пожар. И в този колектор като виждате колко кабели са да се получи доста неприятна ситуация и да остане цял квартал без захранване в София”, обясни Петър Моцов, Ръководител на кабелната група за поддържане на подземна комуникация за захранване на електротранспорта.
"След пожар вече трябва да се възстановят тези кабели. Вътре е нещо невероятно - то просто трябва да се види. Въздух не ти стига, с маски се слиза", каза Красимир Стефанов - майстор в кабелната група за поддържане на подземна комуникация за захранване на електротранспорта.
Трасето, в което оголените кабели се подменят в момента, е дълго 1400 метра. Цялостната подмяна на всички кабели с медни обшивки с алуминиеви, ще струва близо 5 и половина милиона лева.
Въпреки, че жиците са застраховани, всяка кражба носи нови загуби на дружеството. От една страна, заради спирането на движението, от друга, заради разходите по отстраняване на авариите и закупуването на нови материали.
Въпреки, че има проектозакон, който ще регламентира търговската дейност с отпадъци от черни и цветни метали , кражбите продължават да се увеличават. И липсата на контрол над пунктовете за вторични суровини е един от основните проблеми.
Промяната в закона ще въведе пълната забрана физически лица да продават в пунктовете за изкупуване на старо желязо метали, които не са битови отпадъци. Надеждите са, че тогава посегателствата драстично ще намалеят и това ще реши не само проблема на Столичния електротранспорт, но и на Националната електрическа компания, БТК и БДЖ, които също страдат от набезите на крадците.