Лувърът представи ренесансовата творба "Дева Мария с младенеца и света Ана" от Леонардо да Винчи (1452-1519), която е "освежена" с отнемането на няколко слоя лак. Художникът започва да рисува тази творба върху дърво във Флоренция през 1503 г., но не успява да я довърши. Тя изобразява Дева Мария, майка й Ана и младенеца Иисус.
Представянето й сякаш цели да се избегне възможността реставрацията й да предизвика полемика. Поставен в ателието за реставрация на Лувъра, шедьовърът бе показан на журналисти няколко месеца преди да бъде изложен публично през март следващата година.
Представянето на творбата пред медиите бе продиктувано и от критична статия в "Журнал дез ар", озаглавена "Леонардо в опасност". В нея се твърди, че реставрационните работи са свързани с големи рискове за творбата.
Да се пристъпи към реставрация бе решено през 2009 г. след дълги обсъждания и продължителни изследвания. Тя започна през 2010 г. и бе поверена на реставраторката от италиански произход Чинция Паскуали от Центъра за изследвания и реставрация на музеите на Франция, чиито лаборатории и ателиета се намират в Лувъра.
Онова, което веднага впечатлява, е "завръщането" на синия цвят в картината, в която под пластовете лак преобладаваха жълтата, зелената и кафеникавата тоналност. Небето вече е с ясно син цвят, планините се открояват по-отчетливо.
Лицето на света Ана е станало малко по-светло, но е запазило тъмния си нюанс. Това би трябвало да успокои някои експерти в творчеството на Да Винчи, които се опасяваха, че реставрационните работи могат да стигнат твърде далеч.
"Имаше големи дебати относно намаляването на лаковото покритие в творбата – заяви Венсан Помаред, ръководител на отдела за картини в Лувъра. – Още отначало спирах прекалено големите амбиции в тази насока. Реставрацията е изкуство на балансирането”.
Полемичната "Дева Мария с младенеца и света Ана", Снимка: Wikipedia