Както в старата поговорка "Кучетата си лаят, а керванът си върви..", така и незаконните къщи около жп линията в квъртал "Факултета" вместо да изчезват, стават все повече. Екипът на bTV многократно е сигнализирал за проблема отговорните власти, какъв обаче е резултатът?
Проблемите на Железниците ни с жителите на квартал "Факултета" са от години. През 2007 година имаше предложение около жп линията да се изгради шумоизолираща стена. Според Железопътна инфраструктура така, освен шума от минаващите на метри от домовете влакове, ще се намалят и загубите на дружеството от изпочупени мотриси. Много правозащитни организации обаче се обявиха против това решение, защото според тях изграждането на подобно съоръжение е дискриминация.
Проектът така и не видя бял свят и в началото на тази година наш екип отново бе на същото място. Незаконното сметище, което застрашава сигурността на пътниците е с още по-голям размер. Освен боклуците, проблем за сигурността на железницата са и незаконните къщи, построени на метри от жп линията.
Въпреки намесата ни, решение отново не последва. Така през май ние отново поставихме въпроса на дневен ред.
Няколко месеца по-късно - след шумните акции на ДНСК в Несебър пътници отново ни сигнализираха за незаконното строителство край жп линията във "Факултета".
На въпросното място влаковете трябва да се движат с 95 км/ч, но от години те преминават с 25км/ч., обясни Кирил Костадинов, ръководител на отдел „Безопасност” в БДЖ.
Всички тези къщи са изградени върху строителни и битови отпадъци, което означава, че всеки момент могат да пропаднат върху релсите, обясни Петър Ценов, началник на първа жп секция в НКЖИ. Ценов съобщи, че преди няколко дни е изгоряла конюшня, изградена под оптичен кабел, по който текат всички телекомуникации, диспечерските връзки. По думите му оптичният кабел е бил повреден, като така е имало риск за сигурността на пътниците и персонала на БДЖ. Буквално часове след като е подменен оптичния кабел, връзката пак изчезна, но не се знае защо.
Проблем около релсите си остава и отпадните води от къщите, които заливат пътя.
Липсата на отводняване влошава състоянието на релсите, обясни Кирил Костадинов. Освен това от началото на годината има пет случая на удряна на влак в препятствие.
Само преди няколко дни един влак спря аварийно, след като удари автомобилна гума, припомни Костадинов.
Според кмета на район "Красна поляна" за момента няма решение на проблема.
Лесно можем да бутнем постройките, но после веднага трябва да изградим шумоизолираща стена, заяви кметът Иван Чакъров. По думите му за момента тези постройки изпълняват ролята на естествена преграда.
Нито общината, нито държавата има пари за изграждането на такава стена, категоричен беше кметът.
Оказва се, че в целия квартал „Факултета” тези къщи са построени върху поземлени имоти, но не урегулирани поземлени имоти. Тези хора си имат документи за земята, заяви още кметът.