Стари, ръждясали автобуси, с неизправни спирачки и управление, без задължителния технически преглед. Установени фиктивни медицински прегледи на шофьорите и фиктивни технически прегледи, преди да тръгнат на път. Това са само част от нарушенията, констатирани от проверените 1 200 автобуса. Някои от тях дори не съответстват на регистрацията си.
"Той беше регистриран за 7+1 места, а вътре имаше 18 седалки, които бяха саморъчно поставени, което е изключително опасно, защото седалките не се закрепят само с един винт на пода. Автобусите, които бяха тук, бяха с износени гуми, протекли с ръжда, в много лошо техническо състояние", обясни министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков.
Държавна автомобилна инспекция признава, че през годините контролът е бил буквално нулев, но и не дава обяснение защо е допуснала деца да се возят с риск за живота.
"Техническото състояние е било нещо, което не е следено и съответно е било спекулирано с това - с евтини автобуси да возим децата, които са следващото поколение на нашето общество", признава зам.-директорът на Автомобилна администрация Анастас Тодоров.
Цел на проверката днес беше да установи дали вече глобените нарушители са изпълнили предписанията. Въпреки че първата проверка установява нарушения, при втората, отново има технически неизправности и липсващи документи. От проверените три автобуса, всички имат повреда. Два са с пукнати стопове. Шофьорът, с който се срещна екипът ни, е возил децата в автобус без гайка на задното колело.
"Вчера изчезна, днеска ще купя. Просто в неделя нямаше от къде да взема. Всичките магазини за авточасти са затворени", обясни Кристиян Димитров.
Министерството се заканва проверките да не се ограничат само в рамките на кампанията, а институциите да започнат да се грижат за живота на децата.