„Докато не чух записа, не вярвах, че капитан може да напусне кораба си преди да се убеди, че всички пасажери са го напуснали и са в безопасност. Това е въпрос на морал - така ни учат и в училището, такава е и практиката ни след това. Юридически никъде не е написано изрично, че капитанът трябва да остане на плавателния съд до последно, но процедурите около спасяването на пътниците са така разпоредени, че капитанът отговаря за изпълнението им”, обясни капитанът с 25 годишен опит зад гърба си.
Той определи версията на Скетино, че не е напускал кораба, а се е спънал и е паднал в спасителната лодка, като „чист цинизъм”.
„Досега не съм чувал в кариерата си за друг случай на капитан, който да напусне кораба си преди пътниците”, категоричен бе Църнаклийски.
Експертът обясни, че круизните лайнери по принцип са възможно най-безопасните плавателни съдове и отговарят на най-строгите критерии.
„Заради големия брой хора на тях, мерките за безопасност са максимални. Много добре са ободудвани. Всяка една система е дублирана, т.е. - ако на търговски кораб едно лице отговаря за нещо, там са поне двама”, заяви Църнаклийски.
За съжаление инциденти не са изключени и то най-вече заради човешка грешка. В случая на „Коста Конкордия” системата, която следи лайнера, показва, че той се е отклонил значително от нормалния си маршрут.
„В случая корабът минава по 50 пъти в година по този маршрут и това явно е затъпило преценката на капитана – струвало му се безопасно да се доближи до острова, а и доколкото разбираме, е искал да се похвали като помаха ан свои познати на брега”, допълни още шефът на „Морска администрация”.
Той отчете и още една грешка на капитана – пропуск да се направи задължителната тренировка за евакуация, заедно с пасажерите.
„Всяка седмица се провеждат тренировки на екипажа. До 24 часа преди отплаването се прави и тренировка с пасажерите. В случая не е била направена. По принцип до 10 мин след сигнала всички хора трябва да са на палубата, а в случая е имало голямо забавяне”, заяви Църнаклийски.