Пунктът в Елхово, където е извършен техническия преглед на автобуса-убиец от Бакаджика, продължава да развива дейност. Това установи проверка на bTV. Шофьорът е видял документ, който установява минаването на годишен технически преглед и спокоен е седнал зад волана на автобуса, след 34 години стаж като шофьор на автобус.

Гвоздей, тел и монета бяха открити в спирачната система

вместо необходимите части в автобуса, при чиято катастрофа на 28 май 2009 г. загинаха 18 души. Техническият преглед е направен не в Ямбол, а в Елхово. Въпреки, че пунктът работи собствениците му ненадейно вчера преди обед решили да затворят.

"Работи си пунктът, ама днес не работи. По принцип е комисия, но когато отсъства някой, примерно е болен или нещо му се налага, затваря се пунктът и не може да работи", каза охранителят на пункта.

"Лицензът на пункта беше отнет веднага на същия ден, непосредствено след това изпратих екип в Елхово в пункта, където извършиха проверка, след два-три часа дойдоха и колегите от София. По разпореждане на прокуратурата целият софтуер на фирмата беше иззет, всички документи бяха приложени към делото. От този момент до след шест месеца пунктът беше без лиценз, след което го върнахме, защото нямахме правно основание да го задържим, тъй като това вече не се явяваше административно нарушение, а съгласно Закона за административните нарушения, когато се предаде на досъдебното производство административна преписка се прекратява", разказа инж. Дикран Бохосян, директор Регионална дирекция Автомобилна администрация.

През август миналата година заради констатирано нарушение на пункта,  свързано с  друг автобус от градския транспорт на Ямбол, е наложена глоба на стойност 900 лева. Пунктът се проверява два пъти в месеца, на база извадков принцип се проверят и протоколите, които фирмата  отчита ежедневно в Автомобилната администрация.

Фиктивен ли е бил прегледът на автобуса?

На този въпрос не може да се отговори с да или не. Материалите и за техническия преглед, и за дейността на пункта бяха приобщени към материалите за досъдебното производство. Имаше разследване, но не се събраха достатъчно доказателства, на базата на които да се повдигне обвинение и към конкретни лица, извършили техническия преглед и дали документи за изправното им състояние”, каза за „Тази сутрин” Димитрина Георгиева, наблюдаващ прокурор по делото за смъртта на 16-те души на Бакаджика. Тя припомни, че делото все още е висящо, минало е на първа инстанция и в момента е в Апелативния съд. Тъй като има доказателства и срещу собственика на автобуса, и срещу шофьора към тях са предявени и обвиненията.

„Монетата и телта, намерени в автобуса, е въпрос на обсъждане по делото, това са доказателства, които са обсъдени и при внасяне на обвинителния акт и при постановяването на присъдата”, каза Георгиева. 

Шофьорът ли е виновен за неизправността на автобуса?

Прокурорът обясни, че заради това, че е пуснал в употреба неизправен автобус е обвинен собственикът – обвинението е за немарливо изпълнение на задълженията. Доказателства са търсени, но не всяко нарушение води до наказателна отговорност, каза Георгиева. По думите й, освен неизправността на автобуса обвинението е доказало и неадекватно поведение на шофьора. Това, че е можел да предотврати инцидента било доказано с петорна експертиза.