Нивото на Дунав при Лом продължава да се покачва и към 13 часа днес достигна 846 сантиметра над морското равнище, съобщиха от общината в Лом. Водата е до прага на крайречния хотел "Трансимпекс", преминала е ръба на дигата в дунавския парк и е заляла част от алеите. Под вода е и малка част от пристанищния комплекс в Лом. Мазетата на къщите в крайречните квартали се пълнят с вода от подпочвените води.
Към 13 часа кризисният щаб, съставен от експерти на държавни и общински ведомства, реши да започне изграждане на временна дига от бетонни елементи и земя в района на пристанището. Дигата ще спре нахлуването на вода към централната част на Лом през нисък участък от 50 метра в порта. В момента се пълнят чували с пясък и се докарва земя в района на пристанището. Очаква се временната дига да е готова до свечеряване днес.
Кметът на Лом Пенка Пенкова заяви, че прогнозите сочат покачване на нивото на Дунав над 850 сантиметра, а това е последната кота, преди задължителното изграждане на дигата в пристанището.
С десет помпи на "Гражданска защита" в момента се отводнява помпената станция край село Добри дол, която снабдява с питейна вода от недрата на земята Лом и още 5 села около града. В момента дунавската вода е опасала станцията от всички страни, но благодарение усилията на спасителите не е влязла вътре.
Добиваната от помпената станция питейна вода постоянно се изследва от експерти на Регионалната инспекция по опазване и контрол на общественото здраве от Монтана, за сега тя е с добри качества и не се е смесила с дунавската вода, обявиха от община Лом.
Пенкова обяви, че високите подпочвени води са причинили пропадане на четири улици в Лом и са сринали три къщи, чиито основи са подгизнали. Тя заяви, че през седмицата ще бъде свикано извънредно заседание на общинския съвет, на което ще бъдат обсъдени мерки за спасяване на Лом от високите води на Дунав и за преодоляване на щетите по инфраструктурата.
Кметицата припомни, че от две години по брега на реката се строи голяма защитна стена, която би решила проблемите с високите нива на Дунав, но строителството е замразено заради финансовата криза.
