След 24 дни на стачка в железниците, от днес влаковете отново се движат по разписание. След 15 часа тежки преговори в петък, синдикатите и работодателите в БДЖ договориха да подпишат нов Колективен трудов договор.
Ако трябва да се обобщи картината на Централната гара в София тя е следната -влакове има, но пътниците са много малко. Това е разбираемо, след като до късно снощи преговорите не дадоха отговор дали днес със сигурност ще има влакове.
Освен това синдикатите все още не са обявили официално край на стачката
Това ще стане в понеделник, когато подпишат новия Колективен трудов договор. Той беше условието за прекратяване на ефективния протест.
„Трябва да уточним точните текстове, за които се договорихме вчера. Вярвам обаче, че има съгласие по почти 100% от въпросите”, заяви Йордан Недев – изп. директор на БДЖ.
Той разкри, че доходите на железничарите ще бъдат запазени до 1 юни
Тогава влиза в сила бонусна система, която ще определя възнаграждението на служителите въз основа на постигнатите от тях резултати.
Освен това според Недев отпуските на жп работниците са намалени с 2 дни – още една мярка за икономии от страна на дружеството.
„Синдикалният лидер от Стара Загора остана с особено мнение по някои въпроси на преговорите вчера. Там железничарите още стачкуват, но на другите места в страната стачните действия бяха прекратени”, допълни още Недев.
Според транспортния министър Ивайло Московски постигнатото споразумение е разумно.
Той отбеляза, че предстоят празници и хората, които искат да ползват железниците, трябва да могат да пътуват, а не да чакат влаковете да тръгнат след 16.00 часа. Според него никой няма сметка от това заради протестите да продължават да се трупат загуби, които вече надхвърляли 2,5 милиона лева.
Ивайло Московски посочи, че основната задача е компанията да бъде стабилизирана. "Очаквам следващата година компанията да е с показатели близки до "нулата", т. е. да си минимизира загубите", отбеляза той.