ТИР-овете станаха извинение за затварянето на пътища миналите почивни дни. Сега се обсъжда дали тежките камиони да бъдат спирани в определени часове в петък и неделя. И дали тази забрана да бъде целогодишна или само за лятото.
Превозвачите веднага се обявиха против идеята.
Какви са плановете на управляващите?
Инициатор на таква забрана следва да е транспортното министерство. Те обаче са доста предпазливи, тъй като от транспортния бранш са готови на протести. Въпреки това bTV разбра, че и тази година се готви забрана за движение на ТИР-ове по първокласните пътища и магистралите. Тя ще важи в петък и неделя или първия и последния почивен ден при по-дълги празници от 16 до 22 часа.
Миналата година забраната беше въведена заради дългите почивни дни през май месец и важеше до септември. Сега обаче дългите уикенди започват още от средата на април.
Още аргументи
През 2011-а загиналите на пътя са намалели 120 души и според катаджиите спирането на тежките камиони в пиковите часове е имало роля. Без камиони намаляват колоните, опасните изпреварвания и съответно катастрофите.
Забраната естествено отсъства от календара и въвеждането й отново ще предизвика хаос за превозвачите. Миналата пролет те научиха за нея ден преди въвеждането й. Министрите я гласуваха на 18 май и тя влезе в сила на 20-и. В страни като Австрия и Германия ограниченията са целогодишни и то в събота и неделя.
КАТ обаче смята, че движението ще се облекчи, ако тежките камиони бъдат спирани от 16 до 21 ч. в последния работен и последния почивен ден.
Още миналата година премиерът Бойко Борисов поиска забраната да не е само сезонна, а да влезе и в закон. Това до момента не се е случило.
„Но преди да се стигне до един такъв акт, време е да зададем и на правителството въпроса все пак направена ли е схемата на паркингите, които трябва да съществуват, за да е безопасна таква схема”, пита Петър Мутафчиев.
Пътната агенция е получила задачата да напрви такива ТИР паркинги още през 2009 г., но засега тя не е изпълнена
На много места, където би трябвало да се спира трафикът на големите камиони, липсват цивилизовани условия за шофьорите. Точно затова шефът на Пътната агенция Лазар Лазаров е предпазлив. Според него няма да има смисъл да се спират ТИР-овете, след като заработи цялата магистрала "Тракия". Частта от Стара Загора до Петолъчката се готви за откриване до 30 юли, а останалата част догодина.
