Според последните проучвания 65% от потребителските жалби са срещу некоректни интернет търговци. Кои са най-честите капани, в които попадат потребителите?

През последните години пазаруването в интернет се наложи като един от предпочитаните начини за покупки. Там обаче ние нямаме пряк досег със стоката и продавача - в Европейското законодателство има специални разпоредби за онлайн търговията.

Преди 7 месеца Радослав решава да си купи нов мобилен телефон. В интернет сайт намира модел, който отговаря на всичките му изисквания. Цената е 400 лева. Плаща го с кредитна карта и след 10 дни го получава. След като го използва няколко дни, Радослав решава, че не харесва менюто на новия си телефон.

„Когато се свързах отново с фирмата, от която съм го закупил, те ме уведомиха, че 7-дневният срок, в който аз мога да върна телефона, започва да тече от момента, в който аз съм го платил чрез кредитната си карта и вече не мога да върна телефона обратно”, разказа той.

Радослав не се отказва - консултира се с независима потребителска организация. Целта на тези организации е да информират потребителите за правата им, както и дават съвети в конкретни казуси. Те са независими, защото информацията и сравненията на стоки и услуги, които правят са изцяло независими от бизнеса.

„В конкретния случай става въпрос за правото ни да върнем продукт в 7-дневен срок при покупка от разстояние - дали ще бъде през интернет или телевизионен някакъв магазин или по каталог, по телефон, няма голямо значение, но ние имаме право да върнем продукта в 7-дневен срок от доставката”, заяви Богомил Николов, асоциация "Активни потребители" .

И точно в това се изразява злоупотребата с потребителските права. И, ако човек не знае, наистина може много лесно да се откаже да си защити тези свои права.

Повече по темата за правата на потребителите гледайте утре вечер в предаването bTV Репортерите.