КАТ започва проверки за това дали шофьорите спират на пешеходни пътеки. Както може би знаете от собствен опит, България е една от малкото европейски страни, в които шофьорите масово нe зачитат правата на пешеходците. Обратното също е вярно - рядко се налагат санкции на пешеходци - нарушители.  

Най-често шофьорите се оправдават с това, че не са дали предимство на пешеходците, защото пешеходната пътека е толкова избледняла, че не се вижда. Решихме да проверим от какви бои се правят пешеходните пътеки и колко време издържат.

„На първо место са акрилатните бои като тази, която виждате в момента. Те са доста хубави, доста евтини, лесни са за нанасяне, но за сметка на това в градове с оживено движение. Те много бързо се износват”, каза инж. Николай Васков, управител на фирма за пътна маркировка.

Пешеходна пътека от акрилатна боя издържа от три до шест месеца. Такива са повечето боядисани в червено и бяло пешеходни пътеки.

„Искам да обърна внимание, че в зависимост от материала, който използваме в София, имаме маркировки, които са направени преди пет години и още съществуват и нямат нужда от освежаване и преповтаряне с боя”, допълни инж. Иван Иванов, също управител на фирма за пътна маркировка.

Пешеходните пътеки, направени от бои, които издържат по пет години, струват осемдесет и шест лева квадратния метър. За сравнение цената на квадратен метър пътека от акрилатна боя е шест лева.

„По принцип в бюджета ние заделяме около милион лева за полагане на пътна маркировка на територията на цялата община”, каза Петър Несторов от Столична община.

Основно правило е, че ако асфалтът, върху който нанасяте боята е в лошо състояние, съответно и пешеходната пътека ще избледнее бързо.  Всъщност, големият проблем с пешеходните пътеки е не дали са избледнели, а това, че малко са шофьорите, които спират на пешеходна пътека.