Близо 3 000 сигнала за нередности в здравната система са получени само за два месеца в информационния център на Националната пациентска организация. Общият извод от подадените оплаквания е, че хората в България имат ниско доверие в здравната система. Какви са най-честите оплаквания и какво ще се случи с тези сигнали - Марина Евгениева дава повече подробности по темата.

Едва ли ще е изненада за някой, че най-честите сигнали до пациентската организация са свързани с ограничаване на достъпа до лечение. Най-много хора са се оплакали от изчерпване на лимитите за направления. Често пациенти са сигнализирали и за малките суми, които касата покрива от цените на лекарствата, което прави невъзможно лечението на хората с ниски доходи.

На второ място са оплакванията от бюрокрацията, като огромна част от тях са сигналите за обидно отношение от страна на лекари и медицински сестри. Хората са подавали много сигнали и за тромавите процедури за минаване на ТЕЛК и честото забавяне на лечение заради един или друг документ.

Много пациенти са сигнализирали и за липса на информация за състоянието си, лечението или предстоящата операция от своите лекари. Хората се оплакват и от принудително допълнително плащане в лечебните заведения. Не малко хора са карани да правят дарение, да избират екип срещу заплащане или пък лекари директно са им искали пари. Има и много сигнали за лекарски грешки.

От Националната пациентска организация ще препратят сигналите към съответните институции, които да вземат нужните мерки.

"Ще започнем поредица от срещи, буквално от вторник - имаме уговорена среща с министъра на здравеопазването. Мен по-скоро ме плаши броя сигнали за толкова кратък период и разнообразието им. Това значи, че системата не е обърната към пациента, по-скоро е с гръб към него. От там най-тежката и най-голяма загуба, според мен, е ефективният диалог между лекар и пациент, защото несъответствията, всички неразбории в системата влияят и на лекаря и на пациента, но ако те не могат да колаборират, мисля, че болният човек е този, който ще загуби”, каза заместник-председателят на организацията Евгения Адърска.

Горещата линия за сигнали на пациенти ще продължи да работи всеки делничен ден. Телефонът, на който Националната пациентска организация приема оплакванията от здравната система е 0700 10 515.